Ideologische onderdrukking | |
1) Praat de mensen een schuldgevoel aan, dan blijven ze volgzaam Duitsers maak je wijs dat ze fascistoied zijn, Vlamingen dat ze de grootste (en dan nog verzuurde) racisten zijn, alle blanke Westerlingen dat ze collectief schuldig zijn aan de koloniale ambities van ... juist! Hun eigen elites. | 2002zomer |
2) Praat voortdurend over "onze democratie", de "democratische partijen". Hans Daudt weet beter. | 20002zomer |
3) Laat alleen "linkse" journalisten aan het woord. Let wel: links stond vroeger voor het opruimen van tradities die de individuele ontwikkeling belemmerden. Nu is links: het opruimen van alle tradities, van ieder gemeenschapsgevoel; de mens moet als individu alleen maar kunnen consumeren (goederen, cultuur, "vrijheid") | 2002zomer |
4) Gebruik de psychologie van propaganda : Cialdini onderscheidt 6 basisvormen | 2001september |
5) Misbruik wetenschappelijke theorieën: memologie | 2001september |
6) Offensief tegen het vrije woord: het gerecht beschermt de burger niet, maar de burger mag niet voor zijn eigen bescherming zorgen. | 2000juni |
7) Schep begripsverwarring rond nationaliteit en burgerschap - Duits voorbeeld | 1999januari |
8) Wees selectief in het bestrijden van discriminaties - inkomensdiscriminatie MAG | 2000maart |
9) Stel hoge deelnamequorums in | 2000december |
10) Prent een bepaald waardenpatroon in via de media | 2001december |
Klassieke nepargumenten tegen referenda en directe democratie | |
De grondwet laat het niet toe ... als het de partijen wél uitkomt, dan is de grondwet maar bijzaak ! | 2001maart |
Als je de burgers laat beslissen voeren ze de doodstraf in | 1999december |
Burgers stemmen altijd voor minder belastingen en dan kan de normale dienstverlening niet meer verzekerd worden | 1999oktober |
Burgers zijn cynisch - een onderzoek | 1999augustus |
Directe Democratie maakt in de praktijk geen verschil uit, zegt VUB-prof Luc D'Hooge | 1999augustus |
De directe democratie wordt getoetst aan een ideale toestand, en krijgt dan een onvoldoende - twee boekbesprekingen | 1999april |
De nepargumenten van de Vlaamse socialisten | 1999januari |
Directe democratie = heerschappij van het gepeupel | 1999januari |
In de Weimar-republiek heeft het referendum geleid tot de heerschappij van de Nazi's | 2000oktober |
Referenda over fiscaliteit ontwrichten het staatsbestel | 2000december |
Prof. Dierickx: "Referenda zijn geen goede zaak voor minderheden | 2001januari |
Verkozenen behartigen het algemeen welzijn, terwijl rechtstreeks beslissende burgers alleen hun particulier belang dienen. | 2001januari |
Beperken van de vrije meningsuiting | |
in Aalst en in Antwerpen bvb. | 1999december |
Iedere burger moet kiezen voor één gemeenschap: dubbele nationaliteit kan niet | 2002zomer |
Migrantenstemrecht ook niet | 2002lente |
Geheime stemming is een noodzaak | 2002lente |
Echte democratie bevordert gemeenschapszin | 2002lente |
Mini-staat Seborga: interessante aspecten van democratie | 2002lente |
Democratie = Witte Magie | 2001december |
Het verband tusen Christendom en democratie | 2001december |
Basisdemocratie in Porto Allegre | |
Democratie in brede zin, maar bondig samengevat ! | |
RADICALE vrijheid van meningsuiting | 2000juni |
Noam Chomsky daarover | 2000juni |
Referendum: opgelet met de vraagstelling | 2001september |
Democratie = Volkssoevereiniteit | 2000lente |
Democratie = meer geluk, bewijst Bruno Frey | 2000lente |
Democratie = minder belastingfraude | 1999augustus |
Het recht op vrije vereniging | 2000maart |
Dat er een ARBEIDSMARKT bestaat. Wat is het verschil met de slavenmarkt uit de Oudheid ? Toen had de slaaf 1 meester waarvoor hij moest werken, nu twee: zijn baas (eufemistisch: werkgéver) en de Staat. | Klaas |
Dat partijen / politici burgers moeten opvoeden | 2002zomer |
Dat een organisatie officieel "schadelijk" is zonder dat ze de wet overtreedt ! | 2000maart |
Totale controle van de burger | 2002zomer |
Demoniseren van burgers - Pim Fortuyn | 2002zomer |
De zittende politicus | 2002zomer |
Pseudo-progressief zijn: anti-racisme dat in feite racisme is | 2002lente |
Europa | |
WTO en GATT | 2000juni |
De UNO (streeft naar een wereldregering ?) - boekbespreking | 2001januari |
De Vrijmetselarij | 2001januari |
Particratie | 2001januari |
Politieke correctheid (PC) | 2000juni |
HOE HET ZIT IN ... | ||
Italië | Algemeen + voorbeeld van het perfide karakter van deelnamequorums | |
Brazilië | 2000: de Kerk ontdekt het referendum | oktober2000 |
Denemarken | Industrie financierde "Ja voor Europa"-campagne | oktober2000 |
Ierland | na het eerste referendum over Europa (2001) | 2001maart |
Ierland | over abortus | 2002lente |
Liechtenstein | over subsidies | 2002lente |
Slovenië | referendum in 2001 | 2001maart |
Wallonie | Di Rupo is TEGEN directe democratie | 2002lente |
Zuid-Tirol | een goede referendumregeling | 2002lente |
Venezuela | Chavez voorstander van directe democratie | 1999november |
Zweden | over de euro | 2002lente |
" ...hab nur den Mut, die Meinung frei zu sagen und ungestört!
Es wird den Zweifel in die Seele tragen, dem, der es hört. Und vor der Luft des Zweifels flieht der Wahn. Du glaubst nicht, was ein Wort oft wirken kann" Johann Wolfgang von Goethe
" ... heb toch de moed, om uw mening te zeggen, vrij en onverstoord!
|
"Het is de
bedoeling een einde te maken aan de kakofonie van
meningen..."
VLD-voorzitter De Gucht, ivm het onderwijs. Nieuwjaarstoespraak 21 jan.2002. |
"Wij nemen een besluit, maken het openbaar en wachten een tijdje op eventuele reacties. Wanneer we dan geen geschreeuw horen en geen protest wordt vernomen, omdat de meeste mensen de draagwijdte van het besluit helemaal niet doorzien, dan gaan we weer verder - stapje voor stapje, tot de terugweg is afgesneden" (Jean-Claude Juncker,
eerste minister van Luxemburg, over de besluitvorming op de
EU-regeringsconferenties. |
"Veronderstel dat de hele mensheid het eens zou zijn, op één persoon na. Dan zou de mensheid even weinig recht hebben om die ene het zwijgen op te leggen als omgekeerd. Indien een opinie enkel een betekenis zou hebben voor diegene die ze heeft, indien de onderdrukking ervan alleen maar schade zou toebrengen aan de onderdrukte, dan zou het enig verschil maken of velen of weinigen schade door onderdrukking ondervinden. Maar onderdrukking van de vrije meningsuiting heeft als bijzonder kenmerk, dat ze de hele mensheid berooft, met inbegrip van diegenen die na ons komen. Diegenen die de onderdrukte opinie niet aanhangen worden zelfs extra geschaad. Want indien de onderdrukte opinie juist is, missen ze de mogelijkheid om dwaling door juist inzicht te vervangen. En indien de onderdrukte opinie fout is, verliezen ze de mogelijkheid (wat bijna even voordelig is) om de waarheid in het levendigere licht te zien, dat verschijnt door haar confrontatie met de dwaling". uit: 'On Liberty', John Stuart Mill (1806-1873) |