Inhoudstafel van Brug 85 ( september 2014)
Wat doet de engel in ons astraal lichaam ?
+ Groter lettertype * * * * * * * * * * * * * * *
Beste Lezer
Twee zielen wonen, ach, diep in mijn borst, De ene wil zich van de and're scheiden; De ene klampt in felle liefdelust Zich aan de wereld vast met grijpende organen; De and're rijst met macht op uit het stof Naar sferen van een hoger, reiner wereld.
Wie de scholingsweg gaat ervaart aan den lijve, of misschien beter gezegd : aan der ziele, hoe het lichaam en de lagere ziel aan de mens een soort gewicht geven dat hem verhindert of toch zeer moeilijk maakt om te mediteren of zelfs om te concentreren. Het kan zelfs zijn dat men na verloop van tijd gewoon moet onder ogen zien dat het karma ons niet toelaat om in onze huidige incarnatie tot een bepaald niveau van bewustzijn te komen.
AAN GOD
Eens keert de ziel, die Gij mij hebt gegeven,
Ik zeg het dagelijks in de gebeden :
Gij weet: ik zeg het in volle belijding :
Alles van U : mijn gebed en mijn lusten.
Gij zijt de Meester van de trouwe dagen.
Alles van U : de dag staat hoog en heerlijk
Alles van U. Jeruzalem is heilig.
Morgen zal ik Jeruzalem verlaten.
Eens keert de ziel, die Gij mij hebt gegeven,
Deel met mij de weelden van Uw gebeden.
God heeft waarschijnlijk zijn bede verhoord want Jacob Israel de Haan werd vermoord toen hij 43 was.
Jacob de Haan werd in een groot, orthodox joods gezin geboren als zoon van een gazzan, de voorzanger in de synagoge. In 1896 ging Jacob naar de kweekschool (de toenmalige opleiding voor onderwijzers) in Haarlem. Jacob werd marxist en lid van de SDAP, en was als letterkundig medewerker verbonden aan het socialistische dagblad Het Volk, waarvan hij ook enige tijd de kinderrubriek redigeerde. Terwijl hij op school lesgaf studeerde hij voor het staatsexamen, en ging vervolgens naar de universiteit, waar hij rechten studeerde. Hij deed doctoraalexamen in 1909 en promoveerde in 1916.
Toen hij in 1919 naar Palestina emigreerde, werd hij een van de politieke leiders van de Edah HaChareidis. Hij was voorstander van een staat waarin Joden en Arabieren als gelijken zouden leven, en bepleitte onderhandelingen met Arabische leiders, om aldus te komen tot een vreedzame beëindiging van de tegenstelling tussen Joden en Arabieren. Deze opstelling wekte de ergernis van zionistische leiders. Orthodoxe Joden stellen dat het verschijnen van de Messias afgewacht moet worden voordat een op religieuze gronden gebaseerd Israël kan worden gesticht.
Op 30 juni 1924 werd De Haan met drie pistoolschoten om het leven gebracht op de trappen van het Sja'arei Tsedek-ziekenhuis in de Jaffastraat in Jeruzalem, toen hij terugkwam van het avondgebed in de synagoge. Door velen werd lange tijd gedacht dat de daders Arabieren waren, maar die opvatting is onjuist gebleken. Het was een van de seculiere zionistische organisaties die had besloten De Haan te vermoorden, de Hagana. Een aantal Hagana-activisten, met medewerking van een politieman, bracht hem midden op straat om het leven, met medeweten van hun leider Itzhak Ben-Zvi, die later de tweede president van Israël zou worden (1952-1963). Dat evenwel ook in De Haans eigen tijd aan deze mogelijkheid gedacht werd, blijkt uit een krantenbericht over zijn begrafenis, die door een menigte van zo'n 5000 mensen werd bijgewoond, 'vrijwel de geheele Joodsche orthodoxie van Jeruzalem': 'Tijdens de begrafenis kwam het tot een groote protestbetooging tegen de Zionisten, aan wie men te Jeruzalem algemeen den moord toeschrijft.' Ook had De Haan in de laatste maanden van zijn leven veel dreigbrieven uit zionistische hoek ontvangen, waaronder één op overheidsspapier.
“Een protestantse Nederlandse theoloog, die De Haans gedichten erg bewonderde, liep met hem door de straten van Jerusalem en zag alle joodse jongeren, kinderen en jongens, die De Haan tegenkwamen, op de grond spuwen. Het geneerde de theoloog nogal en hij zei: 'Dat doen ze ook niet uit achting voor u.'
“Ik heb van mijn broer over zijn dood gehoord. De consul der Nederlanden was toen Jacobus Kan, een schatrijke bankier die in zijn prachtige zomerverblijf bovenop een koele berg grote diners gaf aan de kleine Nederlandse nederzetting in Palestina. Tijdens een van die diners wordt opgebeld. Kan loopt naar de telefoon, luistert, wordt lijkbleek, legt de haak trillend neer, komt terug aan tafel en zegt: 'Ik heb iets verschrikkelijks te vertellen, Jacob de Haan is vanavond, terugkomend van het joodse ziekenhuis waar hij het avondgebed had uitgesproken, op straat vermoord.' Een van de mensen die naast mijn broer zat, zei heel zachtjes: 'I'm glad.' Zo fel was de haat.”
.
Wij hebben het water hier zoo lief en zoo noodig. Het water is het levende, dat overal zijn leven brengt. In de lente bloeien de bloemen in stroomen van rood en geel waar het water stroomt. Een bron. Zooals een sfeer van licht om een lamp, zóó zijn de wonderlijke vertellingen hier om de bronnen heen. Vanmiddag is het wonder gebeurd. Een warme middag. En een huis in een nette burgerlijke buitenbuurt van Jeruzalem. Ik verzink. Ik wil terug naar de buurt van de Jaffapoort. Het zonnige, het bonte. Dat is Jeruzalem.
Het is noch politiek, noch het weesmeisje. Het is over de bron van Jehizkia, waarover geschreven staat:
II Kronyken XXXII: 30: ‘Diezelve Jehizkia stopte ook den opperuitgang der wateren van Gihon, en leidde ze regt af beneden naar het westen der stad Davids’. Dit is natuurlijk niet, gelijk Raschi opmerkt, de rivier Gihon genoemd in Genesis II: 13. De Talmoed leert ons, dat Jehizkia zes dingen heeft gedaan. Drie met instemming van de Geleerden zijner dagen. En drie tegen hun wil.
Zóó bleef de bron gesloten.
( … )
's Avonds in de schemering komt mijn vriend Adil Effendi. Kent hij dat badhuis Hamam al Schefah? Ja, zegt Adil Effendi: hij kent dat. Maar 't is een echt armeluis-badhuis. Wie ons daar in ziet gaan, zal ons niet achten. Heeft hij wel eens van die legenden gehoord? Maar Adil Effendi is héél sceptisch geworden, sinds hij werkt in de Engelsche Regeering. Het gaat de Mohammedaansche jeugd, zooals de Joodsche: een tikje materialistisch, een tikje ijdel, een tikje genotzuchtig. Daarnaast heeft de Joodsche jeugd toch meer nationalistisch idealisme voor het land en de taal.
* * * * * * * * * * * * * * *
Het Angelsaksische Rijk in de vijfde cultuurperiode
Dank zij het initiatief en de inspanningen van Hugo Lüders kunnen de Belgische antroposofen zich de moeite en het geld besparen om naar de grote conferenties in het buitenland te reizen ( Kassel, Boedapest, München) want al de bekende antroposofen-historici zijn ondertussen al in Brussel komen spreken en van de meeste van die voordrachten is er in De Brug een verslag verschenen.
Op 28 en 29 april 2014 was Terry Boardman te gast en volgens het ondertussen klassieke concept gaf hij eerst een openbare voordracht, nl. over “De Belgische neutraliteit en de Britse keuze voor oorlog” en de avond nadien sprak hij alleen voor antroposofen in de Troonstraat over de meer occulte achtergronden.
“Ik las de afgelopen dagen enkele teksten van Terry Boardman, een antroposoof die de Nieuwe Wereldorde als onderzoeksthema heeft uitgekozen. Volgens hem kadert alles wat er sinds de eerste wereldoorlog is gebeurd (en hij gaat zelfs nog verder terug) in een plan van Amerikaanse en Engelse elites om de hele wereld in hun macht te krijgen. De wereldoorlogen, het communisme, het moslimterrorisme, de nieuwe wereldmacht China: het kadert volgens hem allemaal in ‘het plan’, een geniaal, demonisch plan om de wereld te verdelen in heersers (de Angelsaksische wereld) en slaven (de rest van de wereld). En dat plan wordt niet eens geheim gehouden, overtuigd als de machtselite is dat niemand het zal geloven.
En als die machtselites erge zaken uitsteken, dan moeten we dat ook relativeren met Joh.19:10 :
Pilatus zei tegen Jezus : “Ge spreekt niet met mij ? Weet ge niet dat ik de macht heb om u te laten kruisigen en de macht om u vrij te laten ?” Als we kennis nemen van de kuiperijen van kleine machtselites, dan moeten we dat niet noodzakelijk aanklagen. Rudolf Steiner gaf zelden kritiek, hij karakteriseerde een bepaalde situatie of bepaalde personen. We kunnen Boardmans inzichten even goed aldus opnemen. In de openbare voordracht werd er gesproken over al de figuren die de Engelse politiek op het einde van de 19de eeuw vorm gaven. Het zijn ondertussen bekende namen geworden, ook Richard Ramsbotham sprak over hen en over de invloed van geopolitieke denkbeelden en doelstellingen van een Halford Mackinder. Om niet in herhaling te vallen gaan we deze keer meer focussen op de tweede voordracht. Daar heeft Boardman de aandacht gevestigd op enkele belangrijke antroposofische inzichten die ons kunnen helpen om het gevoel van machteloosheid te overwinnen dat vele mensen overvalt als ze moeten onder ogen zien dat er kwaadwillige machten in de wereld actief zijn.
Een eerste belangrijk inzicht haalde hij uit de bekende voordracht “Was tut der Engel in unserem Astralleib ?” (uit GA 182 , in het Nederlands vertaald als “De werking der engelen.”) Het is niet moeilijk om in de wereldoorlogen de signatuur van Ahriman te herkennen. Een van de kenmerken van zijn wezen is om alle ontwikkelingen te versnellen, en dat is precies wat we met deze oorlogen gezien hebben. Niet alleen op technologisch vlak : ook de invloed van de staat op het organiseren van maatschappij en economie is sindsdien ontzettend toegenomen. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden om de mens om tot een begrip van de etherwereld te brengen serieus gefnuikt. De geestelijke impuls uit Midden-Europa, het Goetheanistisch heroriënteren van de wetenschap, een vrij geestesleven, hoe was dat na de eerste Wereldoorlog allemaal nog te verwezenlijken ? Rudolf Steiner heeft voor 200% van zijn krachten gegeven om deze impuls als het ware drijvend te houden : driegeleding, waldorfschool, euritmie, bd-landbouw …. Maar wat stelt het voor in de hedendaagse “cultuur” ? Ofwel verwaterd, geconformeerd aan de tijdsgeest of in de marginaliteit gedrongen. Voor een groot deel kunnen we dit (gebrek aan) resultaat toeschrijven aan het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Maar de goede machten geven zich niet gewonnen. Een tweede element dat Terry Boardman aanbracht was dat Rudolf Steiner de volgende woorden sprak bij het begin van de Kerstbijeenkomst :
“Beste vrienden, als ik vandaag terugkijk juist naar datgene wat uit de geesteswerelden kon gehaald worden terwijl de vreselijke oorlogsstormen de wereld in beroering brachten, dan moet dit paradigmatisch samengevat worden in deze drieheid van spreuken die zojuist in jullie oren geklonken hebben.” Deze woorden werden dus uitgesproken op 25 december 1923 bij de grondsteenlegging van de Algemene Antroposofische Vereniging. Daarmee werd een nieuwe impuls gegeven om de mensheid toe te laten het contact met de geestelijke wereld te herstellen, in de eerste plaats met de etherwereld.
.
“De antroposofie mag niet slechts een theoretische wereldbeschouwing zijn, zij moet een inhoud en een kracht zijn voor het gehele leven. En alleen wanneer we onze antroposofische ideeën in ons zo krachtig maken, dat ze werkelijk in ons tot leven komen, alleen dan vervullen zij echt hun taak. Want daardoor worden we in zekere zin behoeders van heel bepaalde belangrijke ontwikkelingsprocessen van de mensheid. Over het algemeen zijn mensen die de een of andere wereldbeschouwing aanhangen ervan overtuigd, dat gedachten en voorstellingen, afgezien van hoe ze in hun ziel leven, niet ook daarbuiten in de wereld een realiteit zijn. Mensen met een dergelijke opvatting geloven:
idealen, die ik als gedachten en voorstellingen in mij draag, zullen alleen in zoverre in de wereld opgenomen worden, als het mij lukt ze door mijn daden in de wereld te verwerkelijken. Als we antroposofisch willen denken moeten wij ervan uitgaan, dat onze gedachten en voorstellingen, om werkelijkheid te kunnen worden, nog andere wegen moeten zoeken dan verwezenlijking door onze daden in de uiterlijk zichtbare wereld. Het inzicht in deze levensnoodzaak betekent tegelijkertijd een oproep, om als antroposoof een wakker bewustzijn te hebben van de tekenen van de tijd. Er gebeurt veel in de wereldontwikkeling. Het is de taak van de mens, en vooral van de mens van deze tijd, een
werkelijk begrip te ontwikkelen voor datgene wat er in de wereldontwikkeling - waaraan hij zelf deel heeft - gebeurt.”
“De Geesten van de Vorm wekken in onze tijd via de engelen beelden op in ons astrale lichaam.
( … ) De engelen hebben bij dit werk een heel bepaald doel. Zij werken aan de toekomstige sociale vormen voor het aardeleven van de mens. En zij willen door de beelden die zij in de astrale lichamen van de mensen vormen, heel bepaalde sociale toestanden in de menselijke samenleving van de toekomst bewerkstelligen. De mensen kunnen zich tegen de gedachte verzetten, dat de engelen in hen toekomst-idealen willen opwekken, maar toch is het zo. En hieraan ligt een heel bepaalde impuls ten grondslag, namelijk de impuls dat in de toekomst geen mens meer zijn geluk rustig zal kunnen genieten, als naast hem anderen ongelukkig zijn. Dit is een impuls van absolute broederlijkheid, absolute eenwording van het mensengeslacht; op de juiste wijze opgevatte broederlijkheid met betrekking tot de sociale omstandigheden in het fysieke leven.
Maar er is nog een tweede impuls. Zij werken niet alleen aan het toekomstige sociale leven, maar ook aan de menselijke ziel, aan het zieleleven van de mens. De beelden die zij ons astrale lichaam inprenten hebben de bedoeling dat in de toekomst ieder mens in iedere medemens iets verborgen goddelijks zal zien. Dus let wel: het moet anders worden, volgens de bedoeling van de engelen !
Het moet zo worden dat wij de mens noch in theorie noch in de praktijk zien als een hoger ontwikkeld dier, dat wij alleen naar zijn fysieke kwaliteiten beoordelen,. Wij moeten integendeel ieder mens met het gevoel tegemoet treden: in deze mens zie ik een openbaring uit de goddelijke oergronden,
een openbaring in vlees en bloed. Dat willen de beelden van de Angeloi bewerkstelligen: dat we zo ernstig en zo intensief mogelijk proberen de mens te zien als een beeld dat zich uit de geestelijke wereld openbaart. Als dit werkelijkheid wordt zal dat eens heel bepaalde gevolgen hebben. Elke vrije religiositeit zal er in de toekomst op gebaseerd zijn, dat in de directe praktijk van het leven, niet alleen in theorie, ieder mens als een evenbeeld van de godheid erkend wordt. Dan kan er geen geloofsdwang bestaan, dan zal er geen geloofsdwang nodig zijn, want dan zal iedere ontmoeting van mens tot mens een religieuze handeling, een sacrament zijn. En om het religieuze leven in stand te houden zal niemand een aparte kerk met instituties op het fysieke plan nodig hebben. De kerk kan - als ze zichzelf goed begrijpt - uitsluitend de doelstelling hebben zichzelf op het fysieke plan overbodig te maken, doordat het hele leven tot een uitdrukking van het bovenzinnelijke gemaakt wordt. Dat is de impuls van de werkzaamheid van de engelen: het religieuze leven van de mensen volledig vrij te maken.
En er is een derde impuls: de mensen de mogelijkheid te geven om door het denken tot de geest te komen, om door het denken over de afgrond heen tot een beleven in het gebied van de geest te komen. “Nadat ik dit uiteen heb gezet zult u kunnen begrijpen, dat ons juist in deze bewustzijnszieletijd een heel bepaalde gebeurtenis te wachten staat. En omdat het hier om de bewustzijnsziel gaat zal het van de mensen afhangen, hoe deze gebeurtenis zich in de mensheidsgeschiedenis zal voltrekken. Deze gebeurtenis kan een eeuw eerder of een eeuw later komen, maar in feite zou het hoe dan ook in de mensheidsontwikkeling moeten plaatsvinden. En deze gebeurtenis kan men als volgt omschrijven : de mensen moeten door middel van hun bewustzijnsziel, door hun bewuste denken zover komen, dat zij de werkzaamheid van de engelen aan de toekomst van de mensheid kunnen schouwen. De leer van de geesteswetenschap moet praktische levenswijsheid van de mensheid worden. Het inzicht in de intenties van de engelen moet tot eigen wijsheidsgoed van de mensen worden.” Dan heeft Steiner het over Lucifer en Ahriman die dit willen verhinderen : “Daarom streven de ahrimanische wezens ernaar, ideeën en theorieën onder de mensheid te verbreiden, die de goddelijke oorsprong van de mens verduisteren. Als we ons dit realiseren kunnen we begrijpen, hoe we ons leven moeten inrichten, om in staat te zijn de openbaring waar ik over gesproken heb niet te verslapen. Anders ontstaat er een groot gevaar. En we moeten heel wakker zijn voor dit gevaar, anders zal er in plaats van de machtige gebeurtenis die in de toekomstige ontwikkeling van de aarde moet ingrijpen iets heel anders optreden, iets wat werkelijk een gevaar kan vormen voor de aarde-ontwikkeling.” Als Lucifer en Ahriman hun doel bereiken en de mensheid blijft slapen, wat dan ?
“Dan zouden de engelen hun doelen moeten bereiken langs een andere weg, namelijk, via de slapende mensenlichamen. Dus wat de mensen zouden 'verslapen' in hun wakende toestand, zouden de engelen moeten bereiken met behulp van dat deel van de mens, dat in bed blijft liggen tijdens de slaap: fysiek en etherlichaam. Daar zouden ze de krachten moeten zoeken om hun doelen te bereiken. Dat is het grote gevaar voor de bewustzijnszieletijd. Dit zou zich kunnen voltrekken nog vóór het begin van het derde millennium, dat begint met het jaar 2000. Het zou inderdaad kunnen gebeuren: dat de engelen hun hele werkzaamheid zouden moeten terugtrekken uit onze astrale lichamen en hun daden zouden moeten richten op de etherlichamen, om ze te kunnen verwerkelijken. Ze zouden dan hun doel niet kunnen bereiken met behulp van de wakkere mens, maar slechts met de slapende lichamen; de mens zou er dan niet bij betrokken zijn!
Maar wat zouden de gevolgen daarvan zijn, dat de engelen zo'n activiteit zouden moeten volbrengen buiten het bewustzijn van de mensen om? Daardoor zouden drie dingen onvermijdelijk optreden.
Ten eerste zou in het mensenlichaam iets worden opgewekt, wat hij niet in vrijheid kan ontvangen, maar wat hij eenvoudigweg zou aantreffen als hij 's morgens ontwaakt. Het wordt dus tot instinct, in plaats van tot een vrijheidsbewustzijn, en daardoor wordt het schadelijk. ( … ) : in de mensheids-ontwikkeling zouden, in plaats van op een wakkere, bewuste en zinvolle wijze, op een schadelijke en vernietigende wijze bepaalde sexuele instincten optreden; instincten die niet slechts tot dwalingen zouden leiden, maar die van invloed zouden zijn op het sociale leven. Zij zouden bepaalde vormen in het sociale leven laten ontstaan. Zij zouden vooral de mensen ertoe brengen, door datgene wat als gevolg van het sexuele leven in hun bloed zou komen, om in ieder geval geen broederlijkheid op aarde te verwerkelijken. Integendeel, de mensen zouden zich instinctmatig tegen elke broederlijkheid verzetten. We komen dus op een beslissend punt, waar gekozen moet worden: of we gaan naar rechts, maar dan moeten we wakker zijn; of we gaan naar links, dan kunnen we blijven slapen - maar dan zullen instincten optreden, afgrijselijke instincten. Wat zal de natuurwetenschap dan zeggen? Ja, de wetenschapsmensen zullen zeggen: dat is een natuurlijke noodzaak. Dat moest geschieden, dat ligt nu eenmaal in de aard van de mensheidsontwikkeling. De natuurwetenschap kan zulke dingen niet echt begrijpen. Want of de mensen nu engelen zouden worden of duivels, natuurwetenschappelijk is het altijd te verklaren: het laatste stadium is altijd uit een vroeger stadium voortgekomen. Dat is de grote wijsheid van de causale verklaringen! De natuurwetenschap zal niets merken van de gebeurtenis die ik beschreven heb. Als de mensen tot halve duivels worden door hun sexuele instincten zal dat als een natuurlijke noodzaak gezien worden.
Maar deze werkzaamheid van de engelen heeft nog een tweede gevolg voor de mensheid, namelijk een instinctieve kennis van bepaalde geneesmiddelen, en wel op een schadelijke wijze. De hele medische wetenschap zal op een materialistische manier een geweldige ontwikkeling doormaken. De mensen zullen instinctief inzicht krijgen in de genezende kracht van bepaalde substanties en handelingen. Men zal hierdoor enorm veel schade aanrichten, maar men zal deze schade nuttig noemen. Men zal het zieke gezond noemen en men zal datgene positief waarderen, wat ons juist op een bepaalde manier ongezond maakt. Dus men zal meer inzicht krijgen in de genezende werking van bepaalde processen en handelingen, maar op een heel schadelijke wijze. Want met name zal men instinctief gewaarworden, wat bepaalde substanties en handelingen voor ziektes kunnen veroorzaken. Men zal volgens egoïstische motieven naar willekeur ziektes kunnen veroorzaken of niet veroorzaken.
En het derde gevolg zal zijn, dat men heel bepaalde krachten leert kennen, met behulp waarvan men slechts door heel kleine handelingen, door harmonisering van bepaalde golven, in de wereld grote machinekrachten zal kunnen ontketenen. Men zal komen tot een zekere geestelijke besturing van alles wat machinaal en mechanisch is. De hele techniek zal in een ruw vaarwater komen, maar het egoïsme van de mensen zal hierdoor bijzonder gediend worden.”
Op dit punt stelde Terry Boardman de vraag : zien we dat allemaal tegenwoordig niet al verwezenlijkt ?
Blijkbaar zijn de tegenmachten in hun opzet geslaagd, de mensheid is niet wakker geworden . . .
Is nu alles verloren ?
“Ik heb in mijn “Wetenschap van de geheimen der ziel” beschreven hoe ooit mensenzielen vanop Mars, Jupiter enz. terugkwamen naar de Aarde. Welnu, rond 1880 heeft zich een belangrijke gebeurtenis voorgedaan.
Het artikel werd geschreven door Gennady Belimov. Sinds er een Engelse vertaling op het internet kwam, is het artikel door vele websites overgenomen en vertaald, ook in het Nederlands. Wij nemen de vertaling over van http://www.runningfox.nl/overigeartikelen/boriska.htm en vervolledigden aan de hand van het origineel.
Leden van een anomalie-expeditie naar het noorden van de Volgograd regio vertelden me het verhaal van de wel heel bijzondere jongen Boriska.
Anderhalf uur lang vertelde hij over een Martiaanse beschaving, megalithische bouwwerken, ruimteschepen en over het verloren land Lemurië. Hij zou in een vorig leven van Mars gekomen zijn en hij had vrienden op Aarde die woonden in Lemurië.” Eén van de expeditieleden had door dat hier iets bijzonders gebeurde en heeft het verhaal op tape vastgelegd. De toehoorders waren met name verbijsterd over de kennis die deze 7-jarige had over de onderwerpen, zijn verstand leek in niets op dat van de gemiddelde jongen van die leeftijd.
Het is voor volwassenen al niet makkelijk om vlekkeloos en in detail verhalen te vertellen over verloren beschavingen en met name de connectie tussen Marsbewoners en de bewoners van Lemurië. Dat is iets waar men zelfs in de grenswetenschappen pas de laatste decennia melding van maakt. In schoolboeken zul je in ieder geval niets over deze onderwerpen terugvinden. Wat de toehoorders ook opviel, was de wijze waarop de jongen sprak, zijn taalkeuze en bewoordingen waren, zeker voor een jongen van zeven, erg ongebruikelijk. Hij verviel zelfs in specifieke terminologie toen hij in detail inging op enkele feiten van zijn relaas.
Zou het kunnen zijn dat hij alles verzon, vroeg ik? ”Onwaarschijnlijk,” volgens een lid van de expeditie. “Het leek mij meer dat hij ons deelgenoot maakte van zijn herinneringen van een vorig leven. Dit soort verhalen verzin je niet zomaar even. Hij had volgens mij echt kennis”.
Naar aanleiding van de verhalen van de expeditieleden over deze kleine jongen had ik onlangs ( in 2004 – fdw) een ontmoeting met zijn ouders en een kans om de jongen wat beter te leren kennen. Boriska is geboren te Zhirnovsk in de regio Volgograd op 11 januari 1996. Ik vond zijn ouders aardige mensen. De moeder van Boriska, Nadezhda, is een dermatoloog en werkzaam in een publieke kliniek. Zijn vader is een oud-officier.
Beide ouders kunnen weinig meer doen dan hopen dat iemand wat licht op deze mysterieuze zaak kan werpen. In de tussentijd, voeden ze Boriska gewoon op als een normale jongen. Als baby viel Boriska al op, zijn moeder weet nog hoe hij als baby al na 15 dagen zijn hoofdje recht kon houden. Zijn eerste woordje was “baba” en hij sprak deze woorden toen hij 4 maanden oud was. Snel daarna begon hij te spreken. Met 7 maanden was zijn eerste zin “Ik wil een spijker”. Hij sprak deze vreemde zin uit nadat hij een spijker had gezien die uit de muur stak.
Tijdens zijn verdere ontwikkeling bleven zijn fysieke prestaties achter bij zijn intellectuele prestaties. Zijn moeder gaf hem speelgoedletters toen hij één jaar oud was (een leermethode gebaseerd op het werk van Nikitin) en als gevolg daarvan kon hij met anderhalf jaar simpele grote krantenkoppen lezen. Ook kon hij zeer snel kleuren onderscheiden en hij begon met schilderen toen hij 2 was.
Op tweejarige leeftijd werd Boris naar de dagopvang gebracht. Medewerkers van de dagopvang was het opgevallen dat Boriska een zeer ongewone manier van denken en handelen had. Hij bleek over een uitmuntend geheugen te beschikken en had de gave om nieuwe informatie zeer snel op te nemen. Het viel de ouders al snel op dat hij de informatie oppikte op een wel zeer eigen en unieke manier. “Wij hebben hem dat niet geleerd,” zegt zijn moeder, “maar soms gaat hij in een lotushouding zitten en begint hij te praten. Hij praat dan over Mars, over de planeten en beschavingen waar wij geen weet van hebben.” ”We konden onze oren niet geloven, hoe kan een kind dit alles nou weten?” vraagt zijn moeder zich af. Hij vertelt deze verhalen al vanaf zijn tweede levensjaar. “
Boriska vertelt over zijn vorige leven op Mars, in een tijd dat de planeet nog bewoond was en voordat een allesverwoestende ramp het oppervlak van Mars onbewoonbaar maakte. Volgens Boriska heeft Mars tegenwoordig nog steeds bewoners, alleen leven ze nu noodgedwongen onder de grond. In “zijn” tijd vloog Boriska regelmatig naar de Aarde. Hij had goede contacten met de Lemuriaanse beschaving op Aarde en hij had zelfs een Lemuriaanse vriend. Deze vriend is voor zijn ogen om het leven gekomen. Dit gebeurde toen Lemurië ten onder ging aan een vloed. Boriska kon hem destijds niet meer redden. "Maar," zo zegt hij, "we zijn voorbestemd om elkaar in dit leven weer te ontmoeten." Op een dag ontdekte Boriska een boek getiteld “Waar komen wij vandaan?” van de auteur Ernst Muldashev. Je had hem moeten zien, hij was zo blij en gefascineerd met deze vondst. Uren achtereen bladerde hij door de pagina’s en het was voor hem een feest van herkenning.
“Maar Lemurië heeft minimaal 800.000 jaar geleden opgehouden te bestaan en Lemurianen zouden 9 meter lang zijn. Als dat allemaal waar is, hoe kan je dat dan weten?” vroeg ik voorzichtig.
“Ik herinner het mij,” was zijn nuchtere reactie, “niemand heeft het mij verteld.”
Later begon hij over een ander boek van Muldashev (“Op zoek naar de stad van de Goden”) dat voornamelijk handelt over piramiden en tomben. Boriska verklaarde dat mensen kennis zullen vinden onder een van de piramiden, maar niet die van Cheops. Deze piramide is nog niet ontdekt. Het leven van de mensheid zal totaal veranderen als de Sfinx geopend zal worden, zei hij, en voegde daaraan toe dat er een openingsmechanisme verborgen zit achter een van de oren van de Sfinx. (De exacte locatie van dit mechanisme wist hij niet meer.) Boriska praat ook heel gepassioneerd over de Maya beschaving. Volgens hem weten we nog maar bar weinig van deze prachtige cultuur.
Boriska is ervan overtuigd dat de tijd is gekomen voor de ‘specialen’ die nu geboren worden op Aarde. De hergeboorte van de Aarde komt eraan en nieuwe kennis en inzichten zijn noodzakelijk voor een mentaliteitsverandering van de Aardlingen.
Ik vroeg hem, hoe hij wist dat dit soort kinderen worden geboren en of hij op de hoogte was dat we dit soort kinderen “Indigo” kinderen noemen.
"Ik weet gewoon dat ze nu geboren worden ook al heb ik er zelf nog geen een ontmoet. Of het moet misschien Yulia Petrova zijn. Zij is de enige die me gelooft. Anderen lachen simpelweg om mijn verhalen." Er gaat iets gebeuren met de Aarde, dat is de reden dat deze bijzondere kinderen zo belangrijk zijn. Zij zullen in staat zijn om de mensen te helpen. De polen zullen verschuiven. De eerste grote catastrofe op een van de continenten zal plaatsvinden in 2009. De volgende, nog hevigere ramp in 2013.
Ik vroeg hem of hij niet bang was en vreesde voor zijn leven met het vooruitzicht van zo’n ramp?
"Nee, ik ben niet bang," antwoordde hij, "ik heb al eens een catastrofe op Mars overleefd. Ook nu nog leven er mensen zoals wij daar, maar nadat een nucleaire oorlog alles verbrand had moesten zij hun toevlucht ondergronds zoeken. Daar bouwden ze nieuwe manieren van wonen en andersoortige wapens." Ze hebben ook een verschuiving van de continenten meegemaakt op Mars. Martianen ademen koolstofdioxide, als ze op Aarde zouden komen, zouden ze naast schouwen en uitlaatpijpen willen staan om de uitlaatgassen te inhaleren.
Ik vroeg hem of hij er de voorkeur aan gaf om zuurstof te ademen.
"Eenmaal in dit lichaam moet je wel zuurstof ademen, wij Martianen hebben een afkeer van de Aardse lucht omdat het veroudering veroorzaakt. Martianen zijn relatief jong, gemiddeld 30 tot 35 jaar, ouderen zijn daar niet."
Boris, waarom zijn onze (Russische) ruimtevaartuigen gecrashed voordat zij Mars bereikten? "
Mars zendt gericht speciale signalen uit waardoor de ruimtevaartuigen kapot gaan. De vaartuigen bevatten schadelijke dosis aan straling." Ik was verbaasd over Boriska’s kennis over dit soort straling. Dit is namelijk waar. In 1988 was er een inwoner van Volzhsky, Yuri Lushnichenko, (een heldervoeldende) die geprobeerd heeft om de toenmalige Sovjetleiders te waarschuwen voor een onvermijdelijke crash van de satellieten Fobos 1 en Fobos 2, juist omdat ze een straling veroorzaakten met hun nucleaire energievoorziening die de planeet niet verdraagt. Ook Lushnichenko sprak over een onbekend soort gevaarlijke straling. Natuurlijk nam niemand hem serieus...
Ik vroeg Boris wat hij wist van meervoudige dimensies. Wist hij dat je niet in rechte lijnen moet vliegen, maar dat je moet schipperen tussen de meervoudige dimensies in de ruimte? Op deze vraag sprong Boris gelijk op en begon allerlei feiten te noemen over UFO’s. "Op het moment dat we vertrokken van Mars landden we bijna op hetzelfde moment op Aarde." Boris pakt een krijtje en tekent een ovaal op een bord. ”De scheepswand van ons ruimteschip bestaat uit 6 lagen. De buitenste laag bestaat (25%) uit duurzaam metaal, de volgende laag (30%) is gemaakt van een materiaal vergelijkbaar met jullie rubber, de laag daarna (30%) bestaat weer uit metaal en de volgende laag bestaat uit een speciale magnetische laag. Als we die magnetische laag laden met energie kunnen deze machines alle uithoeken van het universum bereiken.”
Wij volwassenen stonden met zo’n ogen te kijken : in de tweede klas leer je toch nog niet om met procenten te rekenenen ! Heeft Boris een speciale missie hier op Aarde te volbrengen? Is hij zich daar bewust van? Ik vroeg dit zowel aan de ouders als aan Boris zelf. Volgens zijn moeder heeft hij daar wel een vermoeden van. Hij zegt dat hij iets weet over de toekomst van de Aarde. Boris zegt dat kennis zal afhangen van de graad en kwaliteit van bewustzijn. De nieuwe kennis zal niet in het bereik vallen van moreel laagstaande mensen, dieven, bandieten, verslaafden, en diegenen die zichzelf niet willen verbeteren. Al deze mensen gaan van de planeet verdwijnen. Informatie zal in de toekomst een zeer belangrijke rol spelen. Op aarde begint een proces van eenwording en samenwerking. Boris, hoe weet je dit alles? “Het zit in mij.” Eens, toen hij vijf jaar was, verbaasde hij zijn ouders toen hij over Proserpina begon te praten, een planeet die teloor ging honderdduizenden jaren, misschien zelfs miljoenen jaren geleden. Hij kon het woord Proserpina nog nooit gehoord hebben, zijn ouders hoorden het zelf pas voor het eerst. Boris legt uit : “Een straal ging er doorheen en de planeet barstte uiteen. Ze bestaat fysiek gezien niet meer maar de bewoners kwamen in de vijfde dimensie, die jullie een parallelle wereld zouden noemen. Wij observeerden vanaf Mars de dood van deze planeet.” Hij zei ook dat de Aarde, als een levend bewust lichaam, de kinderen van Proserpina begon op te vangen om hen op te voeden. Daarom worden er soms kinderen geboren die zich iets over hun thuisplaneet herinneren en die zichzelf beschouwen als buitenaardsen. Dit fenomeen werd door de wetenschappelijke wereld opgemerkt. Ikzelf (Gennady Belimov) heb Valentina Gorsjoenova ontmoet die niet alleen herinneringen heeft aan Proserpina maar tijdens de slaap contact heeft met andere Proserpiniërs. En plots duikt ze op in de stad waar ook Boris woont. Samen trokken ze naar de Blauwe Berg in de Medveditskaya gryada. Boris, waarom worden mensen ziek? “Ziekte ontstaat door een onvermogen om fatsoenlijk te leven en gelukkig te zijn. Jullie moeten wachten op jullie kosmische wederhelft. Men zou zich niet zo veel moeten bemoeien met het lot van anderen. Mensen zouden niet gebukt moeten gaan onder gemaakte fouten, maar proberen te begrijpen wat voor hen is voorbestemd; hun hoogten te bereiken en hun dromen te verwezenlijken. Jullie hart moet meer spreken. Als ze je slaan, ga naar de persoon en omhels hem. Als ze je beledigen, wacht niet op verontschuldigingen, maar val zelf op je knieën en vraag zelf vergiffenis voor je fouten. Als ze je kwetsen en vernederen, zeg dankjewel en glimlach. Als ze je haten, hou van hen zoals ze zijn. Een houding van liefde, vredestichten en vergeving zijn het voornaamste voor de mensen. Weet je waarom de Lemurianen uitstierven? (Daar ben ik zelf medeverantwoordelijk voor.) Ze wilden zich spiritueel niet verder ontwikkelen. Ze dwaalden af van het voorbestemde pad en zo verwoestten ze de eenheid van de planeet. Het pad van de magie is een doodlopende straat. Liefde is de echte magie!”
Voor een antroposoof is alles wat deze Boriska zegt zeer plausibel. De zaken die niet volledig overeenstemmen met de antroposofische inzichten kunnen we toeschrijven aan de gewone onduidelijkheid die bij alle natuurlijke helderziendheid optreedt en die pas opgeklaard kan worden door systematisch verworven helderziendheid.
Nu we dit allemaal onder ogen moeten zien, wat kunnen wij als antroposofen nog doen ?
“U kunt wel begrijpen dat juist het bekend maken van het geheim van de etherische Christus ongenoegen en tegenkanting oproept bij de mensen, leden van bepaalde broederschappen, die deze gebeurtenis van het verschijnen van de etherische Christus willen gebruiken voor hun eigen doeleinden en het geen algemeen goed van de gehele mensheid willen laten worden.”
We mogen ervan uitgaan dat bepaalde broederschappen eveneens weten dat we uit de ruimte “iets” mogen verwachten. Waarom anders zou bvb. het Vaticaan in 1980 besluiten om een immens observatorium te bouwen op de top van een berg in Arizona ? Het Mount Graham International Observatory, met twee reusachtige telescopen gericht op de ruimte, zo lezen we in het boek van Pierre Jovanovic “Notre-Dame de l’Apocalyps” op blz. 31. De auteur wijst op iets dat iedereen aan het denken zou moeten zetten : een vreemde mogendheid (het Vaticaan) krijgt van de Amerikaanse regering toestemming en alle vergunningen om een reusachtig observatorium, vol met gesofisticeerde electronica, op zijn grondgebied te installeren ! En dat ondanks tegenkanting en protest van de plaatselijke bevolking, een Indianenstam voor wie deze bergtop een heiligdom is. De directie van dit observatorium werd toevertrouwd aan een monnik-astrofysicus Guy Consolmagno, afgestudeerde aan het MIT en aan een jezuïet George Coyne, opgeleid in de Georgetown Universiteit. Ander detail : er werd overeengekomen dat het Vaticaan over 60% van de werkuren mag beschikken en de universiteit van Arizona over de andere 40%.
Wat betekent dat nu voor ons antroposofen die niet machteloos willen toezien op het kwaad in de wereld, noch fatalistisch willen afwachten tot er hulp uit de ruimte komt ?
.
Door Marc Joris
Jean de La Valette Die wraak moest in 1565 komen. De Johannieters hadden het eiland intussen versterkt met een reeks imposante forten met zware kanonnen, maar hun leger was relatief klein: slechts 540 ridders, 1000 soldaten en 3000 Maltese militieleden. Zij stonden onder bevel van de zeventigjarige ridder Jean Parisot de La Valette, de grootmeester van de orde. Tegenover die kleine strijdmacht zetten de Turken een vloot in van 183 galeien met 38.000 manschappen aan boord. De meest gevreesde eenheden waren de Janitsaren en de layalars, religieuze fanatici die hoopten het islamitische paradijs te bereiken door te sterven in de strijd. De Johannieters zouden die wens duizendvoudig vervullen... De Turkse bevelhebber was de briljante Mustafa Pasha. Zijn artillerie bestond uit basilisks, een soort vuurmonden die stenen projectielen afschoten, maar ook uit - voor die tijd! - moderne kanonnen, waartegen geen enkele vestingmuur bestand was. Tegen zo’n overmacht kon De La Valette natuurlijk geen veldslag in open terrein wagen. Zijn tactiek was tweevoudig: hij liet de forten in ijltempo versterken, en hij liet zijn cavalerie guerrilla-achtige verrassingsaanvallen uitvoeren op Turkse eenheden die de hoofdmacht verlieten om te plunderen of te foerageren. De Fransen hebben eeuwenlang een verraderlijke rol gespeeld in de strijd tegen de islam. Zij sloten herhaaldelijk een bondgenootschap met de Turken tegen andere christelijke staten, en zij lieten de Turkse vloot zelfs voor anker gaan in hun havens, om van daaruit aan zeeroverij en slavenjacht te doen. Maar het beleg van Malta begon met een ongelooflijk dappere list van de Franse ridder De la Rivière. Hij was bij een schermutseling gevangengenomen, en na langdurige martelingen veinsde hij verraad: hij ‘onthulde’ dat Post Castilië nauwelijks versterkt was, en dat er slechts een klein garnizoen lag. In werkelijkheid was Post Castilië één van de sterkste punten in de fortengordel... Maar Mustafa Pasha ontdekte dat pas nadat hij duizenden soldaten had verloren bij vergeefse stormaanvallen. Daarop liet hij De la Rivière doodfolteren.
De vestingmuren !!
De moslims verlegden hun aanvallen nu naar het kleine stervormige fort Sint-Elmo. De Turkse kanonnen vuurden niet meer in het wilde weg, zoals bij vroegere belegeringen: zij werden nu met mathematische precisie gericht op vitale punten van het fort. Sint-Elmo verdween in een lawine van kruitdamp, rook en stof.
Zij vatten echter opnieuw moed toen de befaamde bevelhebber Dragut - de opvolger van Barbarossa - met versterkingen en nieuwe kanonnen op Malta aankwam. Na een artilleriebeschieting van drie weken (!) gooide hij als ultieme wapen de Janitsaren in de strijd. Maar ook zij werden met zware verliezen teruggeslagen. Dragut was zo woedend dat hij de volgende dag opnieuw een massale stormaanval liet uitvoeren, dit keer met de layalars in de eerste golf. Het werd opnieuw een bloedige mislukking. De derde dag, na een nieuw bombardement, was Sint-Elmo nog slechts een ruïne. Overal waren bressen in de vestingmuren. Er waren nog slechts een honderdtal ridders in leven, en ze waren allemaal gewond. Maar toch sloegen ze de ene aanvalsgolf na de andere af. Pas tegen de avond werden ze onder de voet gelopen.
Het kleine Sint-Elmo had een maand lang standgehouden. Duizenden Turkse soldaten waren gesneuveld, zowel gewone soldaten als layalars en Janitsaren.
Het scenario van Sint-Elmo herhaalde zich nu op grotere schaal. De voorbereidende bombardementen waren zo verschrikkelijk dat het kanongebulder tot in Sicilië te horen was. Maar de daaropvolgende stormaanvallen werden keer op keer teruggeslagen, al scheelde het soms geen haar. Op 15 juli bijvoorbeeld werd fort Sint-Michael langs twee kanten aangevallen: over land en over zee. Een verborgen opgestelde batterij van de Johannieters schoot de Turkse schepen aan flarden, maar de aanval over land leek te slagen: de Turkse vlag wapperde op de vestingmuren. Maar na een urenlange, verbitterde tegenaanval, waaraan ook Maltese burgers met geïmproviseerde wapens deelnamen, werden de indringers
teruggedreven. Op 2 augustus begon een aanval op Senglea, die zes dagen lang zonder onderbreking doorging. Op de zesde dag gooide Mustafa Pasha tegelijk 8000 man in de strijd tegen Sint-Michael en 4000 tegen Post Castilië. De toestand voor de christenen was zo wanhopig dat zelfs de zeventigjarige De La Valette zich met een piek en een zwaard in de hand in het strijdgewoel stortte om een bres te verdedigen. Toen de ineenstorting nabij leek, bliezen de Turkse trompeten plots het sein tot de terugtocht. Niemand begreep wat er gebeurde. De werkelijkheid was eenvoudig en heroïsch. Honderd christelijke ruiters en evenveel infanteristen waren vanuit de nabijgelegen stad Notabile vertrokken voor hun dagelijkse strooptocht tegen Turkse fourageurs. Toen hun commandant zag hoe wanhopig de toestand in Senglea was, besloot hij met zijn patrouille een Turks kamp aan te vallen, en hij gaf zijn mannen bevel te schreeuwen: “Overwinning en bevrijding!”. De Turken raakten in paniek. Zij dachten dat er een volledig christelijk leger op Malta was geland.
Het einde kwam plots, op 7 september 1565. Uit Sicilië kwam een kleine christelijke vloot van 15 galeien met 250 Johannieters en 8500 gewone soldaten.
Deze beschrijving geeft ons een idee van de inspanning, de volharding, die nodig is om tot een resultaat te komen. En op het eerste zicht is onze strijd in onze tijd nog uitzichtlozer ! Grote middelen, sterke organisaties om geesteswetenschappelijk te werken zijn er niet. De tegenmachten hebben die wel. En niet alleen materieel. Want ook zij weten dat een geestelijke strijd met geestelijke middelen moet uitgevochten worden.
“Volgens Lazarides, die zich beroept op een getuigenis van de Franse politicus Raffarin, zijn er in alle gebouwen van internationale instellingen als de UNO, in New-York, in Genève, meditatieruimtes.
Ondanks het officiële atheïsme en de ‘wetenschappelijkheid’ is men op de hoogste niveaus goed op de hoogte van de geestelijke strijd die nu aan de gang is, en weet men zeer goed wat de kracht van meditatie is. De meditaties worden bij voorkeur gedaan in groep en overal ter wereld op hetzelfde tijdstip en in dezelfde bewoordingen, bij de leden van de Arcane School is dat bvb. de ‘Grote Aanroeping’.”
En in De Brug 12 (uit 1996) stond in het verslag van een voordracht van Dr. Wim Engelbrecht :
“Wat heeft dat dan te maken met de toekomst ?
En daarmee komen we tot ons voorstel van geestelijke guerrilla-tactiek. We nemen de techniek van de tegenmachten over. Maar we moeten eerst iets rechtzetten. In het verslag van de voordracht van Lazarides schreven we dat die bewust of onbewuste helpers van de tegenmachten mediteren in groep, maar eigenlijk sprak Lazarides over “triades”, het zijn dus groepjes per drie.
Bijzonder verheugd zag men hem toen iemand van ons zei : net zoals in het fysieke het sociale uit gemeenschappelijk volbrachte daden bestaat, zo streven wij naar gemeenschappelijke daden in het geestelijke, dus eigenlijk naar een sociaal actief zijn in het bovenzinnelijke. Direct wilde hij weten wat men zich moest voorstellen bij daden in de geest, vooral dan gemeenschappelijke. Toen er heel aarzelend geantwoord werd dat zoiets misschien toch wel door het mediteren van een gemeenschappelijke meditatie-inhoud tot stand kon komen, zag men zeer duidelijk dat hij tevreden was. En op blz. 440 :
“Zich door een wederzijdse belofte verbinden om te streven naar een gemeenschappelijk geestelijk doel en daarnaast elkaar volledig vrij te laten in het handelen en oordelen in het leven – een gemeenschap die op deze principes gebaseerd is, is iets volledig nieuw in de mensheidsontwikkeling en tegelijk iets dat vandaag het allerdringendst nodig is.”
Tot slot van deze bijeenkomst kwam hij nogmaals te spreken over het volhouden van de eenmaal voorgenomen oefeningen. Hij beschreef de betekenis van wat wij door een dergelijke activiteit konden bewerkstelligen :
* * * * * * * * * * * * * * *
Een interessant bouwwerk
In de staat Georgia in de V.S. is een mysterieus monument te zien waarop tien “geboden” voor een nieuw tijdperk van verlichting ( a “New Age of Reason”) gebeiteld zijn. Het eerste gebod ? De wereldbevolking beperken tot 500 miljoen.
Het monument bestaat uit vier blokken gehouwen uit “Pyramid blue” graniet, daarop zijn 10 richtlijnen gegraveerd in acht moderne talen : Engels, Spaans, Swahili, Hindi, Hebreeuws, Arabisch, Chinees, en Russisch. Een kortere boodschap vinden we boven op het monument in vier oude talen: Babylonisch, klassiek Grieks, Sanskriet, en Egyptische hiëroglyfen.
De 10 geboden
1. Beperk de mensheid tot 500.000.000 in voortdurend evenwicht met de natuur.
Het eerste “gebod” vooral is schokkend, want in feite stipuleert het dat van 13 mensen er 12 niet op de aarde zouden moeten zijn; als er tegenwoordig 6,7 miljard mensen leven, dan is dat 92.54% te veel. Doet ons denken aan de film 2012 : hoeveel mensen overleefden ? Niet veel. Wie waren ze ? De rijksten !
“Enkele belangrijke Amerikaanse miljardairs zijn op een geheime plaats bijeengekomen om te bespreken hoe ze hun rijkdom zouden kunnen gebruiken om de groei van de wereldbevolking te beperken en verbeteringen in gezondheid en opvoeding versnellen. De filantropen, die op initiatief van Bill Gates vergaderden, discussieerden over hoe ze hun krachten konden bundelen om politieke en religieuze weerstanden tegen verandering te overwinnen. Een insider noemt hen : The Good Club. David Rockefeller Jr is erbij, Warren Buffett en George Soros, Michael Bloomberg, de burgemeester van New York, en media moguls Ted Turner en Oprah Winfrey.” De tweede richtlijn (“Stuur de voortplanting op een verstandige manier - verbeter conditie en diversiteit”) vraagt in feite voor een ingrijpen van de wetgever op het familieleven. Tussen de lijnen lezen we de vraag om wetten die het aantal kinderen per gezin bepalen.
Eén wereldregering
De meeste van de overige richtlijnen vragen de inrichting van één wereldregering, met aan de top enkele verlichte geesten”, die alle aspecten van het menselijk leven, geloof, sociale plichten, economie enz. regelen. Dit idee is ver van nieuw, mysteriescholen zijn er al eeuwen mee bezig. Manly P. Hall schreef in 1917:
“Als het gepeupel regeert, dan is de onwetendheid aan de macht, als de Kerk regeert, is het bijgeloof aan de macht, als de staat regeert is de angst aan de macht. Vooraleer mensen in harmonie en wederzijds begrip kunnen samenleven moet de onwetendheid veranderd worden in wijsheid, het bijgeloof in verlicht geloof en vrees tot liefde. Hoewel het anders voorgesteld wordt is vrijmetselarij een religie die God en mens wil verenigen door zijn adepten tot het bewustzijnsniveau te brengen dat hen toelaat om met helderziende blik de werken van de Grote Architect van het Universum kan aanschouwen. In “The Secret Destiny of America”, wijdt Hall uit over de oude droom van een wereldregering zoals de Geheime Genootschappen die koesterden : “Wereld democratie was de geheime droom van de grote klassieke filosofen. Om dit doel te bereiken voorzagen ze programma’s van opvoeding, religie en sociaal gedrag, alles gericht op het bereiken van dit hoogste doel : praktische en universele broederschap. En om dit doel efficiënter te kunnen bereiken, verbonden ze zich met bepaalde mystieke banden onderling tot een brede broederschap. In Egypte, Griekenland, India, en China, ontstonden de staatsmysteriën. Kasten van ingewijde priesters-filosofen werden ingericht als een soeverein orgaan om de heersers te onderwijzen, adviseren en te sturen.”
De uitleg die de initiatiefnemers zelf gaven
Het ziet ernaar uit dat de mensheid nu beschikt over de kennis om een werkzame wereldregering in te richten. Op een of andere manier moet deze kennis in het bewustzijn van alle mensen geplant worden. Zeer spoedig moeten de harten van onze mensenfamilie erdoor geraakt en verwarmd worden zodat we een globale heerschappij van de rede kunnen tegemoet zien.
Het groepsbewustzijn van ons ras is blind, geneigd tot het slechte en gemakkelijk afgeleid door trivialiteiten terwijl het gericht zou moeten zijn op het fundamentele. We staan voor een kritiek tijdperk. Bevolkingsdruk zal spoedig politieke en economische crises veroorzaken over heel de wereld. Deze maken het moeilijker en tegelijk ook noodzakelijker om een rationele wereldmaatschappij te bouwen.
Een eerste stap zal zijn om de twijfelende wereld te overtuigen dat een dergelijke maatschappij mogelijk is. We mogen niet nalaten voortdurend een appèl te doen aan de collectieve rede van de mensheid. De aandacht vestigen op de fundamentele problemen. De juiste prioriteiten stellen. We moeten ons eigen thuis op orde stellen voor we naar de sterren reiken.
De menselijke rede ontwaakt nu pas volledig. Het is de machtigste factor in de ontplooiing van het leven op onze planeet. We moeten de mensheid erop attent maken dat het aanvaarden van medelevende, verlichte rede ons zal toelaten om onze bestemming te sturen binnen de grenzen die de natuur ons oplegt.
Het is moeilijk om wijsheid te laten kiemen in menselijke geesten die er niet voor open staan. Culturele vastgeroestheid wordt niet gemakkelijk overwonnen. De gebeurtenissen op de wereld en de droeve geschiedenis van ons ras tonen ons de tekortkomingen van de traditionele factoren die de menselijke zaken regelen. De nakende crisis zal wellicht het mensdom geneigd maken om een systeem van wereldwetten te aanvaarden die de nadruk gaan leggen op de verantwoordelijkheid van de individuele naties bij het regelen van hun interne zaken, en die hen zullen bijstaan bij het vreedzaam bijleggen van internationale wrijvingen.
Met een dergelijk system zouden we oorlogen kunnen uitschakelen. We zouden ieder persoon een kans kunnen geven om een zinvol en gevuld leven te leiden.
Er bestaat een alternatief voor Armageddon (totale wereldvernietiging –fdw). Het ligt binnen handbereik. Maar het zal niet verwezenlijkt worden zonder de gecoördineerde inspanningen van toegewijde mensen uit alle naties der aarde.
Wij, de sponsors van The Georgia Guidestones®, zijn een klein groepje Amerikanen die de aandacht willen vestigen op de problemen die nu op de ontwikkelingsweg van de mensheid liggen. We hebben een simpele boodschap voor andere mensen, nu en in de toekomst. Wij geloven dat ze vanzelfsprekende waarheden bevatten en we vermeden een voorkeur voor één bepaald geloof of filosofie. Toch is onze boodschap in sommige opzichten controversieel. We hebben ervoor gekozen om anoniem te blijven om debat en twist te vermijden omdat daardoor onze bedoeling zou kunnen vertekend worden en dat een ernstig overwegen van onze denkbeelden zou kunnen in de weg staan. Wij geloven dat onze richtlijnen degelijk zijn.
Wij geloven dat iedere mens een doel heeft. Ieder van ons is een klein maar essentieel deel van het oneindige. De astronomische aanduidingen op de stenen symboliseren de noodzaak voor de mensheid om in overeenstemming te leven met de uiterlijke principes die in onze eigen natuur en in het universum rondom ons te zien zijn. We moeten in harmonie met het oneindige leven.
Wij beroepen ons niet op goddelijke inspiratie die uitstijgt boven hetgeen in alle menselijke geesten kan gevonden worden. Onze gedachten geven onze analyse weer van de problemen waarmee de mensheid geconfronteerd wordt bij het begin van dit atoomtijdperk. Ze willen in grote lijnen vastleggen welke specifieke stappen moeten gezet worden om voor de mensheid een vreedzaam en langdurig evenwicht met het universum in te richten.
Mensen zijn speciale schepsels. Wij zijn de behoeders van al het andere leven op aarde. In deze wereld spelen wij een centrale rol in de eeuwige strijd tussen goed en kwaad – tussen de krachten die opbouwen en de krachten die afbreken. Het oneindige omvat al wat bestaat, zelfs strijd, conflict en verandering, hetgeen misschien een afspiegeling is van de ongeregeldheden in de ziel van God zelf.
Wij mensen zijn begiftigd geweest met een klein vermogen om te weten en te handelen – in goede of in kwade zin. We moeten ernaar streven om ons bestaan optimaal in te richten, niet alleen voor onszelf maar voor hen die na ons komen. En we mogen het welzijn van alle andere wezens niet uit het oog verliezen wier levenslot aan ons is toevertrouwd.
Wij zijn de belangrijkste actoren door wie goede en slechte kwaliteiten van de geest in deze wereld zich kunnen openbaren. Zonder ons is er zeer weinig liefde, mededogen en medelijden. Maar wij kunnen ook de dragers zijn van haat, wreedheid en koude onverschilligheid. Alleen wij kunnen bewust iets doen om deze onvolmaakte wereld te verbeteren. Het volstaat niet om alleen maar met de stroom mee te drijven. De rationele wereld van morgen ligt altijd stroomopwaarts.
In 1980, op het ogenblik dat deze stenen opgericht werden, was het dringendste wereldprobleem de noodzaak om het aantal mensen onder controle te houden. De laatste eeuwen is de wereldbevolking toegenomen – door de technologie en de overvloedige brandstof – veel meer dan verantwoord is of op lange duur houdbaar. We kunnen nu al voorzien dat de energiebronnen zullen uitgeput raken, evenals de andere grondstoffen.
We moeten dringend de voortplanting beheersen. Dat zal grote veranderingen vereisen in onze attitudes en gewoonten. Spijtig genoeg kan de macht der gewoonte zeer taai zijn. Dat is zeker het geval als diegenen voor wie gewoonte een manier van leven is, niet op de hoogte zijn van de noodzaak van een verandering.
Bijna ieder natie is overbevolkt, bekeken vanuit het oogpunt van een evenwicht met de natuur. We zijn als een vloot overvolle reddingsboten op zee terwijl een grote storm eraan komt. In de V.S. zijn we serieus bezig onze voorraden aan het uitputten om de bestaande bevolking op het huidig niveau van welvaart te houden. We laten onze landbouwgrond verloren gaan en zijn gevaarlijk afhankelijk geworden van buitenlandse bronnen voor olie, metalen en andere niet-hernieuwbare bronnen. Naties als Japan, Holland en Haïti zijn zelfs nog overbevolkter en dus in groter gevaar.
In deze omstandigheden is voortplanting niet langer uitsluitend een persoonlijke aangelegenheid. De maatschappij moet daar een stem in hebben en een bepaalde mate van macht om deze vitale functie te sturen. De wensen van menselijke koppels zijn belangrijk maar niet het hoogste motief. Het belang van de huidige maatschappij en de welvaart van toekomstige generaties moeten mee in rekening worden gebracht eens we de instrumenten ontwikkeld hebben om rationele controle over de voortplanting uit te oefenen.
We moeten onverantwoorde zwangerschappen ontmoedigen door wettelijke en sociale druk. Koppels die geen degelijk inkomen en steun voor het kind kunnen garanderen zou#den eigenlijk geen kinderen moeten hebben aangezien die dan een last voor hun medemens worden. Ongewenste kinderen op een overvolle reddingsboot zetten is boosaardig. Het is onrechtvaardig t.o.v. die kinderen. Het is schadelijk voor de andere passagiers en alle levende wezens. De maatschappij zou dergelijk gedrag niet mogen aanmoedigen of ondersteunen.
De kennis en techniek om de menselijke voortplanting te regelen bestaan. De morele en politieke leiders over heel de wereld dragen de zware verantwoordelijkheid om deze kennis en technieken algemeen toegankelijk te maken. Dat zou kunnen gebeuren met een fractie van de fondsen die nu gebruikt worden voor militaire doeleinden. Op lange termijn kan dit beter gebruikt geld veel meer opbrengen om spanningen in de wereld die oorlogen veroorzaken, te verminderen.
Een diverse en voorspoedige wereldbevolking, in voortdurend evenwicht met de wereldvoorraden zal de hoeksteen worden van een rationale wereldorde. Mensen van goede wil in alle naties moeten samenwerken om dit evenwicht te bewerkstelligen.
Wie zijn de initiatiefnemers ?
.
Op een vrijdagnamiddag in juni 1979 zit Joe Fendley, president van de Elbert Granite Finishing Company, Inc. in Elberton, Georgia, zoals altijd over zijn wekelijkse rapporten gebogen om de week te kunnen afsluiten.
Een duur geklede man komt in zijn kantoor binnen en zegt dat hij een monument wil laten maken. Fendley legt aan de man uit dat zij niet rechtstreeks aan het publiek verkopen, dat ze een groothandel zijn. Bron : http://vigilantcitizen.com/sinistersites/sinister-sites-the-georgia-guidestones/
De naam R.C. Christian op de gedenksteen is een duidelijke verwijzing naar Christian Rosencreutz.
Het zou kunnen dat de geheimzinnige bouwheren zich hebben laten inspireren door de voorspellingen van de Amerikaanse helderziende Edgar Cayce (1877 – 1945). Er zijn van hem meer dan 14.000 sessies opgeschreven. Hij “zag” dat Californië en grote delen van het Westen van de V.S. gingen in zee verzinken.
Cayce “zag” deze catastrofe gebeuren op het einde van de 20ste eeuw en velen geloofden hem en verhuisden naar veiliger gebieden. Voorlopig is er nog niets gebeurd, maar Cayce zelf wees er vaak op dat zelfs God de toekomst niet kan voorspellen wegens de vrije wil van de mens.
Wat er ook van zij : het monument lijkt het product te zijn van krachten die de huidige maatschappijstructuur willen behouden, ook na een eventuele grote catastrofe op aarde. Ze kiezen voor rationele oplossingen zelfs als dat ten koste gaat van de menselijkheid. Een keuze die ook gemaakt werd door de bandieten die de Franse en de Russische revoluties ontketend hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=wXzKPst743c
|
Terug naar het thuisblad
*
*
*
*
*