Inhoudstafel van Brug 113 ( september 2021)
Vertraging van het levensritme Hoe bereidt Ahriman zijn incarnatie voor ?
* * * * * * * * * * * * * * * Beste Lezer,
Als men vanuit een antroposofisch gezichtspunt wil schrijven over de gebeurtenissen en achtergronden in de huidige wereld, dan zondigt men al vlug tegen een voorschrift van Rudolf Steiner, namelijk dat een mens moet trachten om geen kritiek te geven.
Hoofdstuk 1
François De Wit
* * * * * * * * * * * * * * * De vertraging van het levensritme door straling
( … ) Nu mag men echter niet vergeten dat electriciteit altijd in het bijzonder werkt op de hogere organisatie, het hoofd van de mens en ook van het dier en dat zij dienovereenkomstig bij de planten op een bijzonder sterke wijze inwerkt op de wortel. Als men dus electriciteit gebruikt om er voedingsmiddelen mee te behandelen, dan produceert men voedingsmiddelen die er langzaam maar zeker toe leiden dat het dier dat ze vreet zal sclerotiseren. Dat is een langzaam proces -men zal er aanvankelijk niet veel van merken- men zal als eerste symptoom ervaren dat de dieren op de een of andere wijze vroeger aan hun eind komen dan het geval zou moeten zijn. Men zal er niet op komen de oorzaak bij de electriciteit te zoeken, men zal het aan alle mogelijke oorzaken toeschrijven. Electriciteit is nu eenmaal iets dat niet op het levende zou moeten inwerken met de bedoeling dat leven speciaal te bevorderen, want dat kan zij niet. Als men weet dat electriciteit een niveau lager ligt dan het leven, en dat het levende des te meer naarmate het hoger georganiseerd is, ernaar streeft de electriciteit van zich af te stoten - het is een afstoten- als men het levende nu aanzet om afweermiddelen te gebruiken als er niets af te weren is, dan wordt dat levende nerveus en ongedurig en geleidelijk sclerotisch."
Arthur Firstenberg, de auteur van “The Invisible Rainbow - A History of Electricity and Life”, een boek dat we ook al vernoemden in Brug 108 en 109. Het boek is ondertussen al vertaald in het Italiaans en Duits.
De bevindingen van Firstenberg komen overeen met wat Rudolf Steiner als een karakteristiek van Ahrimans werken beschrijft : alles wat in de mens tot sclerose, verharding leidt, is door hem geïnspireerd.
Eten en drinken moeten we doen om in leven te blijven. Dat eten en drinken levert energie aan ons lichaam maar hoe dat eten omgezet wordt in energie is een tamelijk ingewikkeld proces : de bouwstenen van de voeding worden afgebroken en moeten “verbrand” worden. Dat gebeurt op celniveau, met name in de mitochondria, een onderdeel van de cel.
Binnen de mitochondria zijn er nog kleinere structuren, de elektronentransportketens. Deze zijn het die de elektronen die uit de voeding komen doorgeven aan de zuurstofmoleculen die door de longen en het bloed bezorgd worden. Al wat de werking van deze elektronentransportketens verstoort, verstoort het leven zelf. Draadloze technologie die onze cellen bombardeert met complexe, pulserende, gemoduleerde electromagnetische velden werkt verwoestend op deze levensstromen. Het hele proces van eten, ademen, verteren en energie produceren – het levensproces überhaupt – vertraagt. We zien daar overal de gevolgen van.
Diabetes, hartziekten en kanker Het opstapelen van suiker in het bloed, en de uitscheiding ervan door de nieren, wordt suikerziekte genoemd, een ziekte die zo zeldzaam was vóór 1860 dat de meeste dokters in heel hun leven geen enkel geval tegenkwamen. Suiker eten, om ’t even hoeveel, leidde vroeger nooit tot suikerziekte. Het opstapelen van vetten in het bloed, en de afzetting ervan op de aderwand, inbegrepen de hartaders, veroorzaakt hartziekte, wat ongewoon was in 1850 en bijna nooit voorkwam tenzij bij jonge kinderen en ouderen. Cholesterol of een zeer vetrijk dieet was vroeger nooit de oorzaak van een hartziekte. Maar later kregen zelfs de dieren in de dierentuinen hartziektes. In de zoo van Philadelphia bvb. werd nooit een hartziekte vastgesteld vóór 1945. En de eerste hartaanvallen bij dieren zag men in 1955. Daarna ging de sclerose van kransslagaders zo snel dat tegen 1963 meer dan 90% van alle zoogdieren en 72% van alle vogels die in de zoo stierven bleken te lijden aan hartziektes, terwijl 24% van de zoogdieren en 10% van de vogels hartaanvallen kregen. Gelijkaardige trends werden gerapporteerd in de zoo van Londen en die van Antwerpen. Als onze cellen tekort hebben aan zuurstof omdat ze niet alle zuurstof kunnen opnemen die we via de ademhaling binnenkrijgen, dan schakelen ze soms over op anaerobe stofwisseling en worden ze kankercellen. Ook kanker was ooit een zeldzame ziekte. In 1850 stond het op de 25ste plaats als doodsoorzaak, na verdrinking op de 24ste plaats. Zelfs tabak roken, vóór 1920, veroorzaakte geen longkanker. En in de jaren 30 en 40 van de 20ste eeuw zagen we een dramatische toename van zowel goedaardige als kwaadaardige kankers bij vele soorten zoogdieren en vogels in de zoo van Philadelphia. De moderne pandemie van obesitas is ook een ziekte die niet veroorzaakt wordt door te veel eten of een gebrek aan beweging, maar wel door een vertraging van de stofwisseling. Afhankelijk van onze genetische voorbestemdheid scheidt ons lichaam ofwel een grote hoeveelheid voedsel onverwerkt uit waardoor we gewicht verliezen, ofwel zet het veel van de koolhydraten en vetten die we eten om in vetweefsel waardoor obesitas ontstaat. Obesitas wordt al geruime tijd algemener, over heel de wereld, niet alleen bij mensen maar ook bij dieren - in de zoo, op de boerderijen, bij huisdieren en in het wild - allemaal het gevolg van straling.
Levensverwachting Dit zien we dus ook zowel bij mensen als dieren.
Het bewijs voor wat ik hierboven in het kort samengevat heb, is gedetailleerd terug te vinden in de hoofdstukken van mijn boek “The Invisible Rainbow: A History of Electricity and Life” : De rest van deze nieuwsbrief bevat bijkomend bewijs dat ik pas onlangs onder ogen heb gekregen.
De gemiddelde lichaamstemperatuur daalt Omdat de wetenschappers geen idee hadden van wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze daling, schreven ze het fenomeen toe aan “fysiologische evolutie” in plaats van aan een omgevingsfactor.
Ook een andere studie kreeg ik onder ogen, enkele dagen geleden, over het volk der Tsimanes in het Bolivisch Amazonewoud : “Rapidly declining body temperature in a tropical human population.”
De meeste dorpen van deze gemeenschap hebben nog altijd geen electriciteit, maar in 2004 schaften vele dorpelingen zich gsm’s aan, er kwamen ook radio’s, antennes, gloeilampen en zonnepanelen, en in 2009 werd er in de streek een 374-kilometer lange, 115-kilovolt hoogspanningslijn aangelegd. Deze lijn komt tot op ongeveer 50 kilometer van de rivier Maniqui waar vele van hun dorpen liggen. Vandaag is er gsm-bereik van tenminste 25 km in elke richting vanuit de enige stad San Borja. Een detail dat de wetenschappers van Stanford over het hoofd hebben gezien is de abrupte daling van de lichaamstemperatuur in de V.S. toen het in 1917 begon deel te nemen aan W.O. I. Die daling ging door tot in de jaren 20. Dit valt samen met het in gebruik nemen van zeer sterke lage-frequentie radiostations door de V.S. om te kunnen communiceren met de schepen van de zeemacht zo ver van huis. In de loop van de jaren 20 werden deze zenders ontmanteld of vervangen door minder krachtige kortegolfstations.
De rol van electriciteit en radio als oorzaak van griep, inbegrepen de Spaanse griep wordt in mijn boek uiteengezet in :
Kanker is geen erfelijke ziekte Warburg kwam tot deze theorie toen hij waarnam dat kankercellen geen zuurstof nodig hebben, en deze waarneming ligt ook aan de basis van de moderne diagnosemethode van de PET-scan. Omdat anaërobe stofwisseling inefficiënt is en suiker verbruikt aan een zeer hoog tempo, kunnen PET-scans gemakkelijk tumoren in het lichaam terugvinden omdat die vlugger dan andere cellen de radioactieve glucose opnemen die men eerst toedient.
Nu is er nieuw onderzoek door Thomas Seyfried van het Boston College dat zo goed als bewijst dat kanker niet veroorzaakt wordt door genetische mutaties. Hij vergeleek resultaten van experimenten in zijn eigen en andere labo’s die bewijzen dat het cytoplasma (dat de mitochondriën bevat) en niet de kern (die het DNA bevat) bepaalt of een cel een kankercel is. Seyfried schrijft : “Alles wijst erop dat kanker een stofwisselingsziekte is van de mitochondriën, zoals de oorspronkelijke theorie van Otto Warburg luidde. Kanker wordt veroorzaakt door een gebrek aan zuurstof, en DNA-mutaties zijn daar het gevolg van. Ik ben tot de overtuiging gekomen dat de waaier van lichamelijke mutaties die we bij alle soorten kankers zien, uiteindelijk de gevolgen zijn van onvoldoende ademhaling (in de cellen) en de gisting die daaruit voortvloeit.” De algemeen aangenomen theorie over de oorzaak van kanker is verantwoordelijk voor het kunstmatig, verkeerd en schadelijk onderscheid dat wetenschappers, regeringen en de WHO maken tussen ioniserende en niet-ioniserende straling. Ioniserende straling bevat genoeg energie om electronen weg te slaan van de atomen en dus ionen te creëren, en al wat het DNA kan ioniseren wordt verondersteld om genetische mutaties te kunnen veroorzaken, die dan weer kanker kunnen veroorzaken. En daarom, volgens de heersende theorie, zijn golflengtes, korter dan die van lichtstralen (hoogenergetisch ultraviolet, X-stralen en gammastralen) schadelijk en golflengtes langer dan die van het licht (infrarood, radiogolven en straling van hoogspanningslijnen) zijn veilig en mogen over heel de planeet ongestraft gepulseerd, gemoduleerd en gemanipuleerd worden. Seyfried en zijn collega’s hebben zo goed als bewezen dat dit verkeerd is.
De laatste 20 nieuwsbrieven kun je downloaden van de webstek cellphonetaskforce.org
Op 23 september 1998 werden 66 satellieten in een baan om de aarde gebracht door de Iridium Corporation, en die begonnen te zenden naar de eerste telefoons met satellietontvangst. Deze telefoons konden dus overal ontvangst hebben, in het midden van de oceaan of op Antarctica of in het centrum van Los Angeles — een geweldige prestatie.
Maar telefonische interviews onthulden dat op dezelfde dag mensen over heel de wereld last kregen van stekende pijn in de borst, een stekend gevoel in het hoofd, neusbloedingen, astma-aanvallen en andere tekens die wezen op ernstige elektrische beïnvloeding. De statistieken van de Centers for Disease Control lieten zien dat de sterftes in de volgende twee weken stegen met 4 à 5%. Duizenden reisduiven verloren hun weg naar huis tijdens die twee weken, overal in de V.S.
Er zijn nu verschillende concurrerende firma’s die niet enkel gsm aanbieden maar ook wifi en 5G voor iedere vierkante centimeter van de Aarde, vanuit satellieten in een lage baan om de aarde. Die willen niet 66 maar tienduizenden van dergelijke satellieten. De meest ambiteuze bedrijven zijn :
Honeywell heft al een akkoord gesloten om de grootste klant te worden van OneWeb, het wil over heel de wereld high-speed WiFi aanbieden voor commerciële en militaire vliegtuigen.
Behalve dat deze plannen de aarde gaan microgolven, zouden ze ook nog eens de ozonlaag kunnen vernietigen. De New York Times (May 14, 1991, p. 4) citeerde Aleksandr Dunayev van het Russische Ruimte Agentschap : “Ongeveer 300 lanceringen per jaar van de space shuttle zouden een catastrofe betekenen voor de ozonlaag.”
“Waarop berust eigenlijk de werking van de stoommachine ?
Veel dingen - nu ga ik weer iets paradoxaals zeggen - maken zich kenbaar wanneer men datgene wat de mensen meestal uiterst onbelangrijk vinden, goed kan lezen. Tenslotte, ziet u ( Rudolf Steiner tekent een verticaal streepje op het bord ), is dit i-zonder-punt ook in materieel opzicht de hoofdzaak, maar het puntje maakt het toch pas tot een i. En vergelijkt u nu eens hoeveel minder dat puntje bevat dan de rest, en toch maakt dat puntje het pas tot een i. Wie in de evolutie van de mensheid uitsluitend op het materiële is gericht, die zal ook in het materiële vaak alleen dat deel zien dat natuurlijk honderdmaal meer bevat dan het puntje, en het puntje in het geheel niet. Maar een subtiele waarnemer, die de verschijnselen niet alleen aangaapt maar ze kan lezen, die zal veel dingen waarin iets wordt aangeduid op de juiste manier leren interpreteren. Een merkwaardig feit: leest u eens een biografie van James Watt, dan zult u dit feit waarop ik nu op een voor ieder modern, verstandig mens regelrecht idiote manier zal wijzen, vermeld vinden, maar de interpretatie moet u natuurlijk zelf duidelijk zijn.
Sun and planet gear : een lineaire beweging wordt omgezet in een draaiende. Dit principe wordt nog altijd veelvuldig toegepast, bvb. in versnellingsbakken, of in de Sturmey-Archer-fietsversnelling
Denkt u nu eens aan wat ik u onlangs heb verteld dat gebeuren zal, al is het nu pas in het beginstadium: dat fijne vibraties zich opeen zullen stapelen en grote gevolgen zullen hebben. Op de aarde is dat nog niet bereikt, goddank. Maar een begin ligt daarin dat de zonne- en planetenbeweglng nagebootst werd. Meent u dat het nu, gegeven de grote betekenis die de zonne- en planetenbeweging voor onze aarde heeft doordat zij op ons inwerkt, geen betekenis heeft als wij die hier in het klein nabootsen en weer laten uitstralen naar de wereldruimte? Wat daar gebeurt, heeft zelfs grote betekenis voor de kosmos. En u ziet direct hoe de demon zo ook nog de vibraties krijgt aangereikt waardoor hij zijn werkzaamheid tot in de kosmos kan ontplooien.
Natuurlijk mag nu niemand geloven dat zoiets wat ik net gezegd heb zou impliceren dat de stoommachine zou moeten worden afgeschaft. Dan zou er veel moeten worden afgeschaft, want stoommachines zijn niet eens de meest demonische dingen. Overal waar elektricitelt wordt gebruikt en dergelijke, daar is veel meer demonomagie, omdat daarbij nog heel andere krachten te pas komen, die nog een andere betekenis voor de kosmos hebben. Vanzelfsprekend zal iemand die enig begrip heeft van geesteswetenschap, beseffen dat deze dingen niet moeten worden afgeschaft, dat wij niet reactionair of conservatief kunnen zijn in die zin dat we ons zouden moeten verzetten tegen de vooruitgang. Nee, die demonomagie houdt vooruitgang in en de aarde zal steeds meer vooruitgang boeken in die zin.
Het zal nog zover komen dat er zeer, zeer grote effecten zullen worden ontwikkeld tot ver in het heelal. Niet om afschaffen gaat het, ook niet om afkammen, want natuurlijk gebeuren deze dingen niet ten onrechte; het gaat erom dat, waar enerzijds deze dingen nu eenmaal gebeuren omdat ze horen bij de vooruitgang van de mensheid, aan de andere kant tegenkrachten moeten worden geschapen die het evenwicht herstellen. Er moeten tegenkrachten worden geschapen. * * * * * * * * * * * * * * * Hoe bereidt Ahriman zijn incarnatie voor ?
Rudolf Steiner haalt hier als voorbeeld de politieke partijen aan, maar nu, honderd jaar later, zijn die elkaar bestrijdende groepen nog algemener geworden : de rassen worden tegen elkaar opgezet (BLM), de geslachten (LGTB), de klimaat-believers en klimaat-ontkenners, de gevaccineerden en de ongevaccineerden. En, zegt Steiner, iedere groep heeft dan nog gelijk ook, want met het intellectualistisch denken kan men niet tot in de diepere lagen van het bestaan doodringen en kan men logisch bvb. het spiritualisme bewijzen en met dezelfde logica even goed het materialisme. Wie dat niet doorheeft, die strijdt volledig overtuigd voor zijn standpunt :
“Dat veroorzaakt in de mensheid chaos en verwarring en dat gaat al maar erger worden als de mensheid dat niet doorziet. En deze verwarring is terug iets wat Ahriman gebruikt om de triomf van zijn incarnatie voor te bereiden, altijd meer en meer de mensen te drijven naar iets wat ze zo moeilijk kunnen vatten : dat men tegenwoordig iets kan bewijzen, en met dezelfde logica ook het tegendeel kan bewijzen.
Verder gebruikt Ahriman ook, om de mensen compleet te verwarren, alles wat uit de oude erfelijkheidstraditie stamt, iets waar de mensheid in feite al uitgegroeid is in ons vijfde na-Atlantische tijdvak. Al wat uit de oude erfelijkheidstraditie stamt gebruikt de Ahrimaanse macht om de mensen als groepen disharmonisch tegenover elkaar te stellen. Al wat uit de oude familie-, ras-, stam-, volksverschillen stamt, dat gebruikt de Ahrimaanse macht om onder de mensen verwarring te stichten. Vrijheid voor iedere afzonderlijke volksstam, ook de kleinste – het was een mooie slogan. Maar de woorden zijn altijd mooi als de tegenmachten ze gebruiken om verwarring te stichten onder de mensen, om te bereiken wat Ahriman wil bereiken voor zijn incarnatie. ( Uit : GA 193 “Der innere Aspekt des sozialen Rätsels” – Luciferisch verleden en Ahrimanische toekomst”, voordracht van 27 oktober 1919 in Zürich.)
Zo zou het parlement eruit zien als de reële machthebbers zichtbaar waren
“Als het Amerikaanse volk ooit toelaat dat privé-banken de geldstroom controleren, dan gaan de banken en de grote ondernemingen die errond groeien het volk beroven van alle eigendom, eerst door inflatie, dan door deflatie, tot op een kwade dag de kinderen dakloos wakker worden in het land dat hun ouders veroverd hebben.”
(Thomas Jefferson)
* * * * * * * * * * * * * * * Over toxische relatiesWe denken meestal aan relaties in de persoonlijke sfeer, maar blikken we eens terug op de afgelopen maanden en denken we eens na over onze relatie met de Staat : misschien toch niet zo’n gezonde relatie, tenminste toch niet in een maatschappelijk bestel dat als democratie gepresenteerd wordt.
1) Laat niet toe dat ge uw vrienden en familie ziet 2) Laat u niet buitenkomen zonder toelating 3) Zegt hoe ge u moet kleden 4) Controleert uw telefoon en emails 5) Heeft zeggenschap over uw financiën of laat u niet werken 6) Controleert wat ge leest, bekijkt en zegt 7) Houdt alles wat ge doet in ’t oog 8) Straft u als ge de regels overtreedt maar wijzigt voortdurend de regels 9) Zegt u dat het voor uw eigen bestwil is en dat zij het beter weten 10) Laat niet toe dat ge iets in vraag stelt 11) Zegt u dat ge gek zijt en dat niemand denkt zoals gij 12) Zegt dat ge dom en egoïstisch zijt 13) Doet u twijfelen aan uw eigen herinnering van de feiten 14) Negeert uw opinie 15) Speelt slachtoffer : als het verkeerd loopt is het uw schuld
Een toxische relatie loslaten Een ander woord voor toxische relatie is overigens een destructieve relatie. Wanneer je bijvoorbeeld een relatie hebt met een manipulatieve narcist, of iemand met een persoonlijkheidsstoornis, dan zal die negatieve energie het geloof in jezelf geleidelijk aan vernietigen totdat je je helemaal leeg voelt. Je vraagt je af wat er met je is gebeurd en hoe je ooit zover hebt kunnen komen. Wel, wanneer je te maken hebt met een toxische relatie, sta je er lange tijd niet bij stil dat je steeds meer je grenzen hebt verlegd en afstand hebt genomen van jezelf. Je kunt dus stellen dat je relatie dan een destructief karakter heeft gekregen. Het is dus zaak dat je er wat aan doet. De problematiek van een toxische relatie kan behoorlijk complex zijn. Er kunnen veel factoren een rol spelen die het loskomen uit zo’n vernietigende of ook anders gezegd ‘giftige relatie’ bemoeilijken. ( bron: https://www.liefdesverdriet.nl/een-toxische-relatie-loslaten-hoe-doe-je-dat/ ) * * * * * * * * * * * * * * *
Corrupte wetenschap
De Amerikaanse Academie van Kinderartsen vraagt aan iedereen die in de gezondheidszorg werkt om niet langer te spreken over borstvoeding als zijnde “natuurlijk”. Want dit zou ouders op het spoor kunnen zetten van alternatieve geneeskunde, thuisonderwijs en ze zouden anti-vaxxers kunnen worden.
Het label “natuurlijk” wekt de indruk dat borstvoeding gezonder en beter is, zeggen J. Martucci en A. Barnhill van het departement “Medische ethiek” van de universiteit van Pennsylvania. Ze zijn een campagne gestart om de term “natuurlijk” niet meer in positieve zin te gebruiken.
De Amerikaanse Academie van Kinderartsen wil dat alle kinderen een masker dragen tot ze gevaccineerd zijn !?
Eens kijken op hun website om te zien wie hun grootste sponsor is ....
Pfizer !
Waaw.
Populisme ? Simplistisch ?
“Het is eenvoudigweg niet langer mogelijk om veel te geloven van het klinisch onderzoek dat nu gepubliceerd wordt of om af te gaan op het oordeel van betrouwbare artsen of bevoegde medische autoriteiten. Deze conclusie maakt mij niet vrolijk, maar na meer dan 20 jaar als uitgever van NEMJ kan ik niet anders concluderen.”
“Het medisch beroep is gekocht door de farmaceutische industrie, niet alleen qua dagelijkse praktijk, maar ook qua opleiding en onderzoek. De academische instituten van ons land laten zich degraderen tot betaalde agenten van de farmaceutische industrie.”
“Iedereen zou moeten weten dat het grootste deel van het kankeronderzoek een zwendel is, en dat de grote onderzoeksinstituten totaal tekort schieten t.o.v. de mensen die hen steunen.”
* * * * * * * * * * * * * * *
Corrupte media
In ’t Pallieterke van 5 augustus 2021 verscheen een interview met journaliste Jakobien Huisman. Zij legt samen met haar man Alain Grootaers de laatste hand aan de docu-serie Tegenwind. De documentaire brengt het relaas van zes gerenommeerde wetensschappers die tijdens de coronacrisis kritiek hadden op het gevoerde beleid en daardoor ook buitenspel werden gezet. Hun namen :
gezondheidseconoom Lieven Annemans
In het interview was ook sprake van Carine Knapen, de advocate die al vaker in De Brug genoemd werd :
......
Jeremy Clarkson vreesde dat hij, toen hij met Kerst streed tegen COVID, ‘alleen zou sterven onder een plastiek tent’
Waarop de man reageerde :
“Geachte kranten. Ik streed niet tegen Covid. Ik lag op mijn bed te genezen terwijl ik een boek las.”
* * * * * * * * * * * * * * *
De toekomst ....
Terwijl het Romeinse Rijk onder zijn eigen gewicht aan het bezwijken was, vormden de eerste christenen hun eigen gemeenschappen in de catacomben. Het is nu aan ons om binnen het huidig verstard, uiteenvallend maatschappelijk bestel te zoeken naar nieuwe samenlevingsvormen.
Het sacramentele bereik
Het afstervende politieke bestel moet niet worden gedemoniseerd. Zijn ontoereikendheid weerspiegelt ten dele - doch slechts ten dele - onze eigen tekortkomingen. Niettemin is de tijd van dit systeem voorbij. Op zich is de COVID- 19-crisis een plavei op de weg naar de hel. De crisis kan echter ook een punt van wending zijn, en de aanleiding voor een stap naar het 'koninkrijk Gods'. Enerzijds kan de samenleving zich bevinden in een toestand gebaseerd op miskenning van de geestelijke wezensaard van. In zo'n samenleving zien de mensen elkaar niet als geestelijke wezens. Een belangrijk gevolg is dat een groot deel van de arbeid wordt verricht op basis van egoïstische motieven. In de tweede toestand zien de mensen elkaar wel als geestelijke wezens. In deze alternatieve toestand is de gemeenschap verenigd door een adequate spirituele wereldbeschouwing. Arbeid kan dan gebeuren op basis van altruïstische motieven en wordt veel productiever. Zo'n geestverbonden mens- en wereldvisie kan niet worden vervangen door een geestloze economische theorie :
"Een droge economische theorie kan nooit tegengewicht bieden tegen de macht van het egoïsme. Mogelijk kan zo'n theorie gedurende een tijdje de massa aansporen op een manier die lijkt op idealisme. Op langere termijn echter is zo'n theorie nutteloos. Wie de mensen met zo'n theorie opzadelt, zonder hen werkelijk geestelijk voedsel te bieden, beschadigt daadwerkelijk de ontwikkeling van de mensheid. Het enige wat echt helpt is een geestelijke wereldbeschouwing die door zichzelf en door wat ze biedt, zich kan verbinden met de gedachten, met de gevoelens, met de wil, kortom met de hele ziel van de mens.
Wat Steiner in de betrokken tekst beschrijft is niets anders dan de mogelijkheid tot betreding van het 'koninkrijk der hemelen'.
De hierboven door Steiner vermelde 'wekking van het 'hogere lk' is hetzelfde als de 'wedergeboorte uit water en geest' die toegang verleent tot het 'Koninkrijk Gods' en waarover Christus spreekt tot Nikodemus (Joh. 3:5). "De enkeling heeft maar weinig speelruimte binnen een gemeenschap die voor de rest op eigenbaat is gebouwd. Maar de kaarten liggen helemaal anders wanneer onbaatzuchtige arbeid de norm wordt" (Steiner 1905, blz. 208)
Het is van groot belang dat we onze eigen geschiedenis leren bekijken vanuit deze inzichten. We kunnen leren van ons Christelijk verleden dat zeer rijk is aan voorbeelden van gemeenschapsopbouw rond een gemeenschappelijk spiritueel ideaal. Dit leverde productieve gemeenschappen op, zoals kloosters en abdijen. Tijdens de reformatie ziet men, ondermeer in de anabaptistische beweging, stabiele samenlevingsvormen ontstaan tussen gezinnen. Deze gemeenschappen vertoonden het vermogen, in tegenstelling tot bv. de instellingen gesticht door Owen of Frederik Van Eeden (de kolonie Walden, van 1898 tot 1907), om gedurende vele generaties te bloeien. We gaan kort in op het merkwaardige voorbeeld van de begijnhoven, waarin honderden en soms duizenden vrouwen samenleefden en die vooral in onze zuidelijke Nederlanden eeuwenlang hebben gebloeid. Zij illustreren goed de kenmerken van het maatschappelijk bereik waarbinnen zo'n gemeenschappen zich ontwikkelen.
( Zie bz. 100 in: Walter Simons "Cities of Ladies" University of Pennsylvania Press (2001):
"Het kopen van een huis op het begijnhof was niet echt kopen in de huidige betekenis. Eigenlijk bleef het begijnhof altijd de eigenaar, zowel van de gronden als van de huizen, zelfs van deze die nieuw gebouwd werden op kosten van een rijke begijn. Een begijn kocht enkel het woonrecht. De statuten van 1583 stellen het als volgt (vrij vertaald):
Over de bloeitijd van het Mechels Begijnhof schreef F. Vermuyten (“Het begijnhof van Mechelen en zijn kerk", Antwerpen, 1971-1973, blz. 23-25):
In een samenlevingsvorm als een begijnhof ontvouwt zich de zorg. Het gaat zowel om lichamelijke zorg, inzonderheid voor kinderen (begijnen hadden zelf geen kinderen maar waren actief in het onderwijs), zieken, armen en ouderen, als om de zorg voor land en natuur. Wat wij tegenwoordig de 'sociale zekerheid' noemen, de zorg voor zieken, armen en bejaarden, werd gerealiseerd binnen het begijnhof.
Doorheen de zorg werkt de menselijke geest direct in de stof. De zorg heiligt de stof. Zorg is in wezen sacraal. Het maatschappelijk domein waarop deze zorg zich afspeelt kunnen we het 'sacramentele bereik' noemen, met verwijzing naar de traditie van de zeven sacramenten. Deze sacramenten hebben enerzijds betrekking op de mijlpalen in het leven van de geïncarneerde mens, op geboorte, huwelijk, ziekte en dood; en anderzijds op de drieledige constitutie van de mens en van zijn natuurlijke samenleving.
Het 'sacramentele bereik' is het gebied waar het geestesleven direct ingrijpt in de fysieke wereld, daar waar mensen in geestelijke gemeenschap het aardse leven verzorgen. Het concept van het sacramentele bereik omvat dus het denkbeeld van een juridisch autonoom grondgebied dat verzorgd wordt door een geestelijk samenhangende gemeenschap van mensen die de functies draagt van 'sociale zekerheid' (zorg voor ouderen en hulpbehoevenden; eerstelijns gezondheidszorg), zorg en onderwijs voor kinderen en zorg voor de aarde. ( Deze metamorfose houdt een depolitsering in van de staat; de politieke staat in de huidige zin hoort vervangen te worden door het democratische rechtsleven. Over politiek merkte Rudolf Steiner het volgende op:
"Politiek is in de mensheidsgeschiedenis een secundair verschijnsel. Het berust enkel op het gegeven dat de oorspronkelijke, zeer onaangename maar openlijke machtsverhoudingen gaandeweg de vorm aannamen van een oorlog onder mensen. Men kan weliswaar niet zeggen dat de oorlog een voortzetting is van de politiek met andere middelen, maar het is wel waar dat de politiek neerkomt op moderne oorlogsvoering op geestelijk vlak. Die oorlog berust op misleiding van de tegenstander; men brengt de opponent in omstandigheden die hem verwarren. Ieder uitwijkmanoeuver, alles wat in een oorlog niet directe confrontatie is, is gericht op misleiding van de tegenstrever. Een veldheer is des te verdienstelijker naarmate hij de vijand beter misleidt. Overgedragen in het geestesleven is dit het wezen van de politiek. Het sacramentele bereik, het bereik van de heiligende zorg, zou moeten heropstaan, in een nieuwe en bevrijde vorm. In de 21ste eeuw is dit bereik bijna helemaal verdampt; de politieke staat heeft de zorgfuncties genaast De staat legt de deelname op aan zijn sociale zekerheid en oefent met financiële en juridische middelen een strikte controle uit over het onderwijs. Niets of niemand moet hierover worden aangeklaagd; maar het systeem is opgebrand. De staat hoort louter de belichaming te zijn van de rechtsfeer. De taken die de staat opneemt op het vlak van ondermeer onderwijs en sociale zorg zijn oneigenlijk en horen thuis in een hernieuwd sacramenteel bereik. Het initiatief tot deze hernieuwing kan niet komen van de staat doch enkel van geïnspireerde individuen die zich op geestelijke gronden verenigen. De staat kan echter ruimte scheppen voor de opstanding van het sacramentele bereik, door een weg te openen naar totale juridische autonome voor gemeenschappen die zich vormen rond een maatschappelijk-geesteljk ideaal.
We dienen ons af te vragen waarom de vroegere, uit het Christendom ontstane gemeenschappen niet méér uitbreiding hebben gekend. De hoofdreden lijkt te zijn dat de gemeenschappelijke mens- en wereldvisie die de leden van deze gemeenschappen bindt slechts ten dele met de geestelijke werkelijkheid overeenkomt. Zoals we zagen beschouwde Rudolf Steiner de vrijheid van denken en het inzicht in reïncarnatie als essentiele elementen van zo'n hedendaags geestesleven. Deze elementen ontbraken grotendeels in confessioneel gecontroleerde gemeenschappen. Deze laatsten verloren hierdoor hun vitaliteit. Waar de werkelijkheden van menselijke vrijheid en van karma en reïncarnatie niet leeft in de geesten, wordt het steeds moeilijker om tot vitale gemeenschapsvorming te komen. Mens- en wereldbeschouwingen die de nodige kracht en maatschappelijke samenhang kunnen opleveren in één tijdperk, kunnen in een latere periode toch ontoereikend blijken. Het genie van het Christendom was evenwel gewapend voor deze evolutie. Het oorspronkelijke Christendom kende bv. het concept van karma en reïncarnatie en met name het Johannesevangelie kan op dit vlak worden beschouwd als een esoterisch leer- en meditatieboek. "De wetmatigheden van de menselijke ontwikkeling lieten in vroegere tijden niet toe wat nu gaandeweg mogelijk wordt: een wereldbeschouwing met uitzicht op praktische resultaat verspreiden onder alle mensen. Tot op heden waren wereldbeschouwingen slechts toegankelijk voor beperkte groepen mensen. Niettemin is al het goede wat het mensengeslacht tot op heden te beurt is gevallen, het resultaat van zo'n wereldbeschouwingen. Nu echter kan het algemene heil alleen nog gediend worden door een wereldbeschouwing die alle zielen aanspreken kan en die in alle harten het innerlijk vuur kan doen branden.” ( GA 034, blz. 219-220)
Precies deze principiële gelijkheid van toegang tot inzicht, kennis en weten is kenmerkend voor authentieke wetenschap Het natuurwetenschappelijk materialisme gecombineerd met expertendom, dat momenteel het publieke forum beheerst, is niets anders dan het karikaturale tegenbeeld van wat we echt nodig hebben. Wat we nodig hebben is vrijheid voor allen en een voor iedereen toegankelijke geesteswetenschap, een spirituele antropologie die het bindend element en het gist of zuurdesem kan zijn voor de nieuwe samenleving die reeds leeft in ons hart en waarover we dromen met recht.
* * * * * * * * * * * * * * * Het geheim van de engel
“Nog andere dingen zullen tegenwoordig noodzakelijkerwijs moeten ingezien worden. De mensen weten vandaag de dag nog niet van een levensgeheim dat nauw samenhangt met de huidige stand van ontwikkeling van de mensheid.
In oudere tijden, vóór het midden van de 15de eeuw, moest men met dit geheim niet al te veel rekening houden. Maar vandaag is het noodzakelijk om er bewust van te worden.
Dat zijn dingen waar vandaag moet over gesproken worden. Er moet over gesproken worden dat de mens zal moeten leren dit leven tussen geboorte en dood te beschouwen als een voortzetting van het leven in ziel en geest dat hij vóór zijn geboorte heeft geleefd.
* * * * * * * * * * * * * * *
|
Terug naar het thuisblad