Boodschappen doorkrijgenFrançois De Wit.
We stellen vast dat vele mensen tegenwoordig op zoek zijn naar geestelijk voedsel. Die grote vraag veroorzaakt
ook een groot aanbod. Men moet maar even een zgn. para(normale)-beurs bezoeken en langs de verschillende
stands van helderzienden, auralezers en -fotografen, astrologen, kaartleggers, pendelaars en wat weet ik al
lopen. Wat opvalt is dat al deze 'kennis' aangeboden wordt op maat van de moderne consument. Men krijgt de
indruk dat het bereiken van een geestelijke wereld niet meer moeite kost dan een winkeluitstapje: even een CD
met etherische muziek opleggen, een beetje wierook aansteken, een halfedelsteen rond je nek hangen, de ogen
sluiten, en hop, we verlaten de aardse sfeer. Wie toch iets concreter wil ervaren kan ook nog mensen opzoeken
die bepaalde boodschappen 'doorkrijgen'. Op die manier kom je nog iets te weten over je vorige levens, wat
altijd zeer interessant is om je huidige levensproblemen te verklaren, karma weet je wel.
Het spreekt vanzelf dat antroposofie niet kan concurreren met al die New-Age aanbiedingen. De lectuur van
"Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden" leidt voor vele mensen naar lagere gebieden: ze vallen
erbij in slaap. Nochtans is de weg van de antroposofie voor deze tijd de meest geschikte om een geestelijke
scholing te volgen. Vele New-Age theorieën en technieken zijn aantrekkelijker en gemakkelijker, maar als er al
resultaten zijn, dan zijn ze meestal bedenkelijk.
[ ... ]
1) het Michaëlisch tijdperk, van 1879 tot ongeveer 2300
Komt een van deze perioden overeen met wat nu aangeduid wordt als New Age ? Vanwaar komt eigenlijk het
begrip of de benaming New Age ? "Wanneer onze ontwikkeling niet op de juiste manier gebeurt, dan wordt onze ontwikkeling gecorrumpeerd door de krachten van luciferische wezens, krachten die zevenvoudig van aard zijn.."
Lezen we hoe de zgn. zevende straal, "verantwoordelijk voor nieuwe vormen van beschaving", door Alice
Bailey, resp. de Tibetaan, gekarakteriseerd wordt:
Monika Neve legt verder uit hoe volgens de antroposofie het Waterman-tijdperk nog lang niet in zicht is. De
antroposofie onderscheidt in het na-Atlantische tijdvak 7 cultuurperiodes, die telkens met een bepaald dierenriemteken overeen stemmen. In elk van die periodes wordt een ander wezensdeel van de mens ontwikkeld.
1) De Oud-Indische cultuurperiode stond in het teken van de Kreeft: ontwikkeling van het etherlichaam.
Onze cultuurperiode is pas begonnen in 1413 en zal duren tot 3573. " In antroposofische standaardwerken als "De wetenschap van de geheimen der ziel', "De Akasha-kroniek", "Theosophie der Rozenkruisers", wordt uitvoerig beschreven wat antroposofische geesteswetenschap te zeggen heeft over de menselijke en de wereldontwikkeling. De belangrijkste bron voor wat in deze werken te vinden is, vormt het lezen in de Akasha-kroniek. Wat kan men zich daarbij voorstellen ? Rudolf Steiner in GA 99: "Wij krijgen daar het best een begrip van, wanneer we bedenken dat alles wat op onze aarde of ergens in de wereld gebeurt, een blijvende indruk maakt op bepaalde fijne substanties. Deze indrukken kan de ziener die een inwijding heeft doorgemaakt terugvinden. Het is geen gewone kroniek, maar een kroniek die men levend kan noemen. Nemen we aan dat een mens geleefd heeft in de eerste eeuw na Christus. Wat hij toen gedacht, gevoeld en gewild heeft, wat zich in daden omgezet heeft, is niet uitgewist, het is bewaard gebleven in deze fijne substantie. De ziener kan het 'zien'. Niet alsof het opgeschreven ware zoals in een geschiedenisboek, maar werkelijk zoals het gebeurd is." Deze kroniek is te vinden in de sfeer van de geestelijke wereld, die de christenen 'hemel' noemen, de Indiërs 'devachaan'. Deze geestelijke wereld moet onderscheiden worden van de zielewereld, ook astrale wereld of elementare wereld genoemd, die dichter bij de mens staat. Daar vinden we bvb. de natuurwezens die als dienaren van de geestelijke wereld ons bestaan op de fysieke aarde mogelijk maken. Hoewel de Akasha-kroniek zich in de geestelijke wereld bevindt, toch kan hij als een fata morgana in de zielewereld weerspiegeld worden. Dit kan de oorzaak zijn van onzekerheden en onnauwkeurigheden voor zieners die niet voorbij de zielewereld kunnen schouwen. Rudolf Steiner geeft het voorbeeld van de Atlantische zondvloed. Die werd later, meer oostwaarts, gevolgd door kleinere, weliswaar nog altijd gigantische overstromingen:
"Als iemand de astrale beelden van de Akasha-kroniek nagaat, en niet de devachanische, dan kan hij gemakkelijke die latere overstromingen verwisselen met de oorspronkelijke Atlantische vloed. Dat is effectief gebeurd bij hetgeen Scott-Elliot vertelt over Atlantis. Wat hij zegt klopt als men de astrale beelden controleert,
maar niet meer wanneer men de devachanische beelden van de echte Akashakroniek nagaat. Dat moet toch
eens gezegd worden."
Een andere reden om zeer voorzichtig te zijn met zgn. boodschappen uit de geestelijke wereld vinden we in de
levensloop van Helena Petrovna Blavatsky. Deze vrouw was door goede geestelijke machten uitgekozen om
bepaalde geestelijke inzichten aan de ganse mensheid ten goede te laten komen. Zij was geen helderziende die,
zoals Rudolf Steiner, jarenlang moest oefenen om tot een hoog geestelijk niveau te komen. Al het occulte weten
viel haar omzeggens kant en klaar toe, als medium kon zij nooit op eigen kracht een dergelijk niveau bereiken.
Dit 'privilege' werd tegelijk haar persoonlijk drama.
" In GA 254 beschrijft Rudolf Steiner uitvoerig wat er met Blavatsky gebeurde toen zij in haar onwetendheid
de hoogste waarheden begon chaotisch en zelfs volledig verkeerd weer te geven. Het experiment, om op deze
manier de mensheid een deel occulte kennis te laten geworden, moest opgegeven worden. In de plaats van de
oorspronkelijke geestelijke inspiratoren drongen zich andere "mahatma's" op, voor een deel zelfs onder misbruik van de naam van echte Meester-individualiteiten. Op deze manier traden vervalsingen en belasteringen
op van Jehova, van Christus e.a.
En dat is nu juist wat in vele New-Agegroepen gebeurt. Allerlei mensen geven -dikwijls zeer persoonlijke-
boodschappen door en verschuilen zich daarbij achter de ingevingen, of zelfs de genade van onbekende Meesters. Voor ons een reden om op onze hoede te zijn en in de eerste plaats ons gezond boerenverstand te ontwikkelen:
In GA 10 "Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden" legt Rudolf Steiner uit waarom het zo belangrijk
is om de tienbladige lotusbloem correct te ontwikkelen:
"Slechts daardoor kan de helderziende een oorzaak van talrijke illusies en geestelijke willekeurigheden vermijden. De mens is zich gewoonlijk niet bewust door wat zijn invallen, zijn herinneringen gestuurd worden en
waardoor ze opgeroepen worden. Neemt u het volgende geval. Iemand rijdt met de trein. Hij is verzonken in
gedachten. Plotseling neemt zijn gedachtengang een andere wending. Hij herinnert zich een gebeurtenis die
zich jaren geleden heeft voorgedaan en hij knoopt dat vast aan zijn tegenwoordige gedachten. Wat hij echter
niet bemerkt heeft is dat zijn blik naar buiten gericht was en op een persoon gevallen is die gelijkenis vertoont
met de persoon die in dat voorval van jaren geleden verwikkeld was. Wat hij gezien heeft, daarvan wordt hij
zich helemaal niet bewust, alleen het effect komt in zijn bewustzijn. En zo gelooft hij dat hem iets "vanzelf
ingegeven" werd.
Hij besluit:
Altijd weer legt Rudolf Steiner de nadruk op de klare oordeelskracht. Een mens doet er beter aan, voor zijn
geestelijke ontwikkeling, om in alle rust zijn denkvermogen te ontwikkelen, dan te proberen om zo vlug mogelijk interessante geestelijke boodschappen door te krijgen. We mogen gerust stellen: wanneer iemand zich
beroept op boodschappen die hij van hogere geestelijke wezens doorkrijgt, dan werkt die persoon niet met de
geestelijke machten die de mens tot vrijheid en verantwoordelijkheid willen leiden. Hij werkt daarentegen met
machten die de mens, zoals in het oude Egypte, in een theocratische piramidestructuur willen gevangen hou-
den: bovenaan een geestelijke (en economische) elite en onderaan een passieve, consumerende massa.
Tot slot geven we een kort overzicht van de christelijke inwijdingsweg. Vele mensen zoeken zgn. helderzienden
op omdat ze in hun persoonlijke levenssfeer moeilijkheden ondervinden waarvan ze het gevoel hebben dat ze
die niet de baas kunnen.
1) Voetwassing
2) Geseling
3) Doornenkroon
4) Kruisdraging
5) Mystieke dood
6) Graflegging
7) Opstanding *** ** * |
Terug naar de inhoudstafel.