OVER EURITMIE
Euritmie is de kunst die het nauwst met de antroposofie verbonden is. Rudolf Steiner zelf legde er de grondslag van maar vooral zijn vrouw, Marie von Sivers-Steiner heeft ze verder ontwikkeld.
Euritmie is een verplicht vak in alle Steinerscholen, maar spijtig genoeg is er op dit ogenblik in België slechts één school waar de kinderen nog de kans hebben dit te beleven.
Ook volwassenen hebben niet zoveel gelegenheid zelf euritmie te doen of zelfs maar te bekijken. Maar er is toch iéts :in de Vrije Volkshogeschool in Berchem kan men deelnemen aan de Jaarcursus (Iedere vrijdag ), en dan zijn er nog de initiatieven van de Vereniging ter Bevordering van de Euritmie.
Dank zij deze vereniging kunnen we dit jaar het Nederlands Euritmie Ensemble gaan bekijken op vrijdag 8 oktober in de zaal Arenberg in Antwerpen ( zie de aankondiging elders in dit blad)> Er waren een dertigtal geïnteresseerden afgezakt naar Drongen en ze werden in twee groepen verdeeld: beginners en gevorderden. Arnold Sandhaus werkte rond de woordeuritmie, Orlando Morrone rond de tooneurimie ( begeleid door Jorien van Tuinen op piano en viool).
Voor de tweede groep had Arnold o.m. een gedicht van Hendrik Marsman uitgekozen: "Twee vrienden".
De maan maakt de nacht tot een sneeuwwit veld. 1 en 2 zijn de euritmisten, het bolletje stelt de beginpositie voor, het pijltje de eindpositie. Het gedicht gaat verder met de volgende bewegingen:
er is door dit spreken een wonder gebeurd:
dat de een als hij soms naar de ander ziet
een vrouw; nog een vrouw; een verterend gemis.
want één hart blijft thuis en één hart gaat op reis
Tot zover de bewegingen van de euritmisten over het toneel.
Tijdens de bewegingen zijn de euritmisten bijna steeds naar het publiek gewend.
De maan maakt de nacht tot eem sneeuwwit veld Het is duidelijk dat, door op deze manier met poëzie om te gaan, men er een veel groter begrip voor krijgt en er ook meer kan van genieten. Hetzelfde geldt voor de muziek, waar in de tooneuritmie mee gewerkt is. Orlando Morrone koos voor de tweede groep een stukje van Villa-Lobos : "Acordei de Madrugada", een soort morgenstemming in het oerwoud. Eerst moet men een gevoel krijgen van de stemming die in dit muziekstuk heerst: we probeerden zowel de onder- als de bovenstem uit te beelden, en daarna zelfs de twee tegelijk. Dat laatste bleek nogal moeilijk, maar niet echt onmogelijk. Toch werd het muziekstuk niet individueel, noch per twee, maar met de ganse groep uitgebeeld. De opstelling zag er ongeveer zo uit:
De voorste groep, opgesteld als vijfster, bleef ter plaatse, maar sprong wel van de ene punt naar de andere, telkens een bepaald muzikaal motief terugkeerde. Van de andere groep beeldde de ene helft de bovenstem, de andere helft de onderstem uit. Zij bewogen zich links naar voor, in een boog rond de centrale groep. Een verandering in de muzikale lijn werd zichtbaar gemaakt door een verandering van richting. fdw Terug naar de inhoudstafel E - H. Terug naar de gedichten
|